Comp Drives česká značka středových pohonů pro elektrokola

Při výběru elektrokol se zákazník povětšinou musel spoléhat na elektropohony od zahraniční provenience. Když se ale dají dohromady zlaté české ručičky a chytré hlavičky, musí to zákonitě přinést ovoce. Jasným důkazem je český elektromotor s označením Comp, který můžete najít na elektrokolech Apache, Totem, Easy Bike i dalších značek.

Pro upřesnění je tomu tak, že motor Comp sice využívá japonské i čínské technologie výroby, ale je dítětem českých inženýrů a vyrábí se taktéž v Čechách. Tedy asijské železo a český mozek. Kolik Evropanů si tedy může říci, že jezdí na kole s motorem domácí výroby? Pravděpodobně je na počítáte prstech jedné ruky.

Jelikož není Comp Drives v oblasti elektromotorů žádným nováčkem, má tato česká firma v nabídce již 3 pohonné jednotky. Konkrétně to jsou Comp Drive C17, Comp Drive C18 a nejnovější Comp Drive C19. Jedná se ryze o středové pohony. Předností elektrokol s tímto středovým pohonem je celá řada, mezi hlavní patří bezesporu vysoký jízdní komfort, dlouhé dojezd (až 100-120 km), ideální rozložení hmotnosti a nízké těžiště.

elektrokola apache a apache

Mrknout na ceny elektrokol Apache, Totem a dalších značek


Parametry středového pohonu Comp Drive C17 

nominální výkon 250W, maximální výkon až 500W, napětí 36V, proud až 20A, kroutící moment 80 Nm, Torque Sensor (tlakový snímač), Gear Sensor GSGI (snímač řazení), středová osa Square (čtyřhran), LCD ovládací jednotka (volitelná ze tří variant), jeden převodník (obvykle 38 zubů) nebo dva převodníky (obvykle 42 nebo 44 zubů) s uchycením pomocí unašeče (rozteč 104 mm), kliky (délka volitelná, obvykle 170 mm), rozměry pohonné jednotky 252 mm x 167 mm (délka x výška), váha 3.8 kg.


Parametry středového pohonu Comp Drive C18

nominální výkon 250W, maximální výkon až 500W, napětí 36V, proud až 20A, kroutící moment 80 Nm, Torque Sensor (tlakový snímač), Gear Sensor GSGI (snímač řazení), středová osa Square (čtyřhran), LCD ovládací jednotka (volitelná ze tří variant), jeden převodník (obvykle 38 zubů) nebo dva převodníky (obvykle 42 nebo 44 zubů) s uchycením pomocí unašeče (rozteč 104 mm), kliky (délka volitelná, obvykle 170 mm), rozměry pohonné jednotky 221 mm x 146 mm (délka x výška), váha 3.0 kg.


Parametry středového pohonu Comp Drive C19 

nominální výkon 250W, maximální výkon až 350W, napětí 36V, proud až 20A, kroutící moment 60 Nm, Torque Sensor (tlakový snímač), Gear Sensor GSGI (snímač řazení), středová osa ISIS BB (délka 136 mm), minimální Q Factor 160 mm,  eliminace mechanického odporu nad rychlostním limitem 25 km/h (vhodné řešení pro eRoads a eBikes),

LCD ovládací jednotka (volitelná ze tří variant), jeden převodník (obvykle 38, 40 nebo 42 zubů) nebo dva převodníky (obvykle 42, 44, 50 nebo 52 zubů) s uchycením pomocí unašeče (rozteč 104 mm), kliky (délka volitelná, obvykle 170 mm), šířka pohonné jednotky 64 mm, váha 2.6 kg.

středový pohon Comp Drive C19


Určitě jste si všimli, že s každým novým modelem je váha vždy o něco menší. Někdo může namítnout, že kilo sem kilo tam u elektrokola nehraje žádnou roli. Opak je však pravdou. Každé kilo navíc se vždy projeví na jízdních vlastnostech elektrokola i na celkové dojezdové vzdálenosti.

Například na bunnyhopu na 20 kilovém nebo 18 kilovém kole může nižší hmotnost hrát tu zásadní roli, jestli spadlý strom přeskočíme nebo strom trefíme. Díky ubírající se váze u všech možných pohonných jednotek, je aktuální trend právě snižovat váhu.


GSGI gear sensor

Všechny tři jednotky mají také integrovaný gear sensor. GSGI je základním prvkem odlišnosti COMPu od veškeré konkurence, jenž je patentově chráněný, a který  funguje takto:

Nově smontované e-kolo musí být “naučeno” kolika převody je osazeno, to se dělá pomocí kalibrace. To zabere čas do 1 minuty.

Identifikuje jednotlivé převodové stupně.

Disponuje automatickou rekalibrací, to je například nutné když na nově instalovaném řídicím systému dosednou koncovky bowdenů ve stoperech, čímž se změní napnutí = pozice lanka. Auto-rekalibrace probíhá bez potřeby aktivace jezdcem, tedy i za jízdy, a jezdec o ní neví, neboť vše funguje standardně.

Jezdec si zvolí časy po které bude odpojen nebo snížen výkon motoru, odlišný čas pro změnu převodu na nejmenším a největším pastorku zadní kazety. Časy pro změny převodu na ostatních než krajních pastorcích (které mají přiřazeny své časové hodnoty) si kontroler proporcionálně vypočítává sám z dat získaných z kalibrace řadícího systému.

Časy pro změnu převodu z velkého převodníku na malý a obráceně z malého na velký se volí také odlišné. Obecně všechny tyto 4 časy nemohou být shodné, neboť čas dokončení přesunu řetězu do jiné pozice souvisí u RD s velikostí (počtem zubů) pastorků a u FD se směrem změny převodu.

Navíc u převodníků je větší rozdíl mezi počty zubů než mezi sousedními pastorky na kazetě, což vyžaduje delší čas než u kazety. Princip u RD je čím větší pastorek, tím je třeba delší čas k úplnému dokončení přesunu řetězu na novou pozici, a je nežádoucí aby se motor aktivoval dříve než je řetěz zcela přesunut – to vede až k přetržení řetězu.

Princip u FD je že změna z malého na velký vyžaduje delší čas, protože řetěz se přetahuje na větší převodník = větší průměr, změna převodu opačným směrem je mnohem rychlejší neboť řetěz pouze spadne na převodník o menším průměru.


Výsledkem unikátní optimalizace řazení je:

Eliminace poškození řadících mechanismů (např. přetržení řetězu), prodloužení jejich životnosti.

Minimalizace délky časů potřebných k provedení změny převodu, což je důležité zejména při sportovním jízdním stylu, a v náročném terénu. Systém si sám vypočítává proměnlivou délku odpojení či snížení výkonu pohonné jednotky v závislosti na odlišným technických požadavcích jednotlivých převodových stupňů a rozdílu mezi preferovanou a skutečnou kadencí šlapání.

Eliminace aktivace pohonu před úplným dokončením změny převodu. To je dané tím, že systém pracuje s časy pro odpojení/snížení výkonu motoru a současně i s rozdílem mezi preferovanou a okamžitou kadencí.

Možnost individuálního nastavení chování pohonné jednotky při řazení (časy odpojení či snížení výkonu pohonné jednotky,, preferovaná kadence, míra poklesu výkonu). To umožňuje přizpůsobení chování pro různě kvalitní řadicí mechanismy, i pro praktikovaný jízdní styl – pomocí preferované kadence šlapání).


V hlavách a zásuvkách letohradských už leží další myšlenky a nápady, nechme se překvapit, jaký další směr nabere malá domácí firma s velkým tvůrčím potenciálem.

Send this to a friend