Rozrůstající trh s e-mobilitou na sebe neustále akumuluje nové značky. Kdo by si ještě před pár lety pomyslel, že automobilky budou mít něco společného s elektrokoly. Německé Porsche je průkopníkem udržitelné mobility a důsledně prosazuje svou strategii e-mobility do budoucna.
V roce 2019 uvedli na trh první plně elektrické Porsche Taycan. Cílem Porsche je být do roku 2030 CO2 naprosto neutrální. Navzdory obtížné situaci na trhu Porsche nezadržitelně investuje do digitalizace a elektrifikace. Pro zajímavost v příštích pěti letech chce Porsche do těchto technologií investovat celkem 15 miliard eur.
ČLÁNEK O MOTORU FAZUA EVATION NAJDETE ZDE
V oblasti elektrokol vše započalo již v roce 2018, kdy tato německá automobilka získala 10% chorvatské společnosti Greyp. Tuto společnost založil Mate Rimac, kterému se ne náhodou říká „Chorvatský Elon Musk“.
Již v březnu 2021 byla dlouho uvedena řada kol Porsche e-Bike Sport a e-Bike Cross, jež představují pojetí exkluzivních elektrokol na trhu. Podle Porsche jsou oba modely díky velmi pozitivní reakci trhu téměř vyprodané.
Cena elektrokola vyjde ve verzi Cross v přepočtu na 188 000 Kč a eBike Sport okolo 235 000 Kč. Kromě uvedených e-biků Porsche vyvinulo také speciální nosič na tažné zařízení s nosností 50 kg, který by měl unést tato dvě elektrokola s přehledem.
Model Sport totiž váží jen 21,2 kg a model Cross 21,7 kg a to včetně pedálů a ve velikosti M. Aby toho nebylo málo, ještě v únoru 2022 německá automobilka stihla získat 20% menšinový podíl společnosti Fazua.
O této velice lehké pohonné jednotce, si můžete na tomto webu přečíst zde, popřípadě stáhnout český manuál. Společnost Fazua, která byla založena v roce 2013 nyní dodává své pohonné jednotky více než 40 výrobcům kol.
Například je to italské Pinarello, německý Focus, Bulls, Stevens, francouzský Lapierre, Look, český Leader Fox, a spousta dalších značek z celého světa. Čím je tedy pohonná jednotka Fazua Evation tak mimořádná?
Jednotka by se dala charakterizovat třemi slovy. Je kompaktní, lehká, a velice tichá. Co se týče kompaktnosti, tak Fazua je jedinečná v tom, že baterie s motorem tvoří jeden celek. Fazua Evation neklade žádný odpor při šlapání při zapnutém motoru, ani když se pohon při rychlosti vyšší než 25 km/h, kdy se dopomoc motoru vypne.
Budete se cítit stejně, jako byste šlapali na klasickém kole. Oproti konkurenci neuvádí Fazua každý rok novou pohonnou jednotku, ale od samého počátku používá ten samý pohon Evation, kde došlo pouze pár aktualizacím softwaru.
Když se 8 června objevila zpráva, že automobilka Porsche koupila 100 procent společnosti Fazua, nikdo se tomu už moc nedivil. Lutz Meschke, místopředseda výkonné Porsche AG a člen výkonné rady pro finance a IT se k tomu vyjádřil takto.
„Ve Fazua jsme našli silného partnera s velkými zkušenostmi v cyklistickém průmyslu. Je to vysoce inovativní společnost, která dokonale zapadá do průkopnického ducha značky Porsche.“
Fabian Reuter, spoluzakladatel Fazua se vyjádřil takto. „Jsme rádi, že jsme nyní oficiálně součástí rodiny Porsche. Je to další etapa na naší společné cestě. Další rozšiřování produktového portfolia Fazua v segmentu agilních a lehkých elektrokol pro nás hraje hlavní roli. Jsme připraveni na nová dobrodružství.“
Co dodat na závěr. Porsche není první ani poslední automobilka, která začala prodávat elektrokola. Například konkurenční Mercedez, BMW, z tohoto elektrického koláče již ochutnávají také, a to jsou jenom německé značky. Do budoucna je tedy více než jasné, že ostatní automobilky na tuto vlnu naskočí co nevidět.