Elektromobilita opravdu hýbe světem! Jasný důkaz byl poslední For Bikes v Letňanech, kdy byl vidět zase o něco větší nárůst elektrokol. Na tom by nebylo nic podivného, kdyby většina značek s nabídkou elektrokol neměla vůbec nic společného s cyklistikou.
Podobně tomu bylo i na ženevském autosalonu, kdy v podstatě každá automobilka představila vůz nebo koncept využívající elektřinu, což je s narůstajícím zájmem o elektromobilitu pochopitelné. Několik automobilek zde ale představilo i nejrůznější dopravní prostředky, či koncepční verze s elektropohonem.
Je více než jasné, že si automobilky moc dobře uvědomují, že jednou přijde doba, kdy bude benzín i nafta využívaný velice omezeně. Je taky možné, že se změní i velikost automobilů, jelikož celkový dojezd u elektromobilů není nějak ohromující.
Sice nikdo neví přesně, za jak dlouho tato doba přesně nastane, přesto jsou automobilky již teď připravené, začít si ukrajovat z tohoto pomyslného elektrického koláče. Například Škoda Auto představila v Ženevě svůj e-moped Klement. Ptáte se proč název Klement?
Určitě si vzpomenete na Francina ( Jiřího Schmitzera ) z filmu Postřižiny, jak na svém motocykl značky Laurin a Klement objížděl malé pivovarníky, kdy byl až večer dotlačen domů párem volů, jelikož ho tento stroj většinou zklamal.
Přesto byl hned na druhý den připraven čelit všem nástrahám svého motocyklu Laurin a Klement, správní rady i svého uřvaného bratra Pepina. Právě počátky této značky jsou historicky spjaté s výrobou jízdních kol a později motocyklů.
Jelikož je to už 124 let, chtěla značka Škoda vzdát úctu těmto dvěma zakladatelům a zároveň vytvořit inovativní koncept, ve kterém se spojí vlastnosti jízdního kola a motocyklu zároveň. Škodovka chtěla také předvést, jak by mohla za pár let vypadat mikromobilita ve velkoměstech.
Nutno podotknout, že Škodovka není v elektrických dopravních prostředcích žádným nováčkem, jelikož první e-kola začala prodávat okolo roku 2013. V tomto případě se ale jedná o zcela jiný dopravní prostředek, na kterém se šlapat opravdu nebude.
Klement sice pedály má, ale ty slouží pouze jenom k akcelorování a brždění. Přenesením váhy na přední část podnožky Klement s motorem v náboji kola začne akcelerovat. Přenese-li se váha nohou dozadu, koncept aktivuje přední hydraulickou kotoučovou brzdu s ABS i motorovou brzdu v zadním kole.
Proto na Klementovi nejsou ani žádné brzdy na řidítkách, nejrůznější kabely, bowdeny, či další zbytečné nesmysly. Co na něm ale nemůže chybět, je integrované LED osvětlení. Směrová světla i světla pro denní svícení najdeme na pedálech, řidítkách a vzadu na rámu jako brzdové světlo.
Na rámovém nosníku kousek za řídítky je umístěn držák na chytrý telefon s indukčním nabíjením. Smartphone je klíčem k mnoha funkcím a umožňuje připojení k celé škále online produktů. Například k tísňovému volání nebo vzdálené diagnostice i údržbě konceptu.
Co se týče elektromtoru, je Klement je osazen 4kW motorem, což jak uznáte je opravdu síla. Rychlost ovšem není omezena na 25 km/h, jak je tomu u klasických elektrokol, ale lze na něm dosáhnout maximální rychlosti až 45 km/h.
Na druhou stranu je potřeba uvést, že na takovéto vozidlo, je už potřeba řidičský průkaz skupiny AM, platící pro nemotorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h, a maximálním výkonem elektrického motoru do 4 kW.
Co se týče baterie, jedná se o dvě 52 článkové lithium-iontové baterie s kapacitu 1 250 Wh. Baterie lze jednoduše vyjmout a nabít ze zásuvky. Baterka se také dokáže dobíjet za pomocí vytvořené energie během brzdění za pomocí rekuperace.
Samotná váha kole se zastavila na 25 kg, což je v průměru o 2 až 5 kilogramu více, než je tomu u elektrických kol podobné velikosti. Škoda uvádí, že i s touto váhou je Klement velice dobře ovladatelný. Dojezd by měl být podle všech informací lehce na 60 km.
Pokud by Klement zařazen do prodeje, určitě by si velmi rychle našel spousty pomyslných kupců, jelikož se jedná o velmi zdařilý model s futuristickým designem, ve kterém se skloubila jednoduchost, elegance a inovátorství.
My jsme naprosto přesvědčení, že tento dopravní prostředek, anebo jemu podobný, brzy nahradí klasickou jízdu do práce autem, kde je hlavně ve velkých městech v časech špičky samotná doprava naprosto ucpána.