Určitě si pamatujete dobu, kdy se na silničních kolech (myšleno na závodky) začali objevovat kotoučové brzdy. Někteří „silničáři“ nebyli příliš nadšení s touto novinkou, která je dnes běžně k vidění. Zatímco tato záležitost časem vyšuměla do ztracena, už je tu další novinka, s kterou budou mít mnozí ortodoxní „silničáři“ zase problém.
Tou novinkou je nový model Project Y od německé značky Focus. Zmíněné kotoučové brzdy má tato silnička také, ale co je zásadní, že se jedná o jedno z prvních silničních elektrokol. Pokud vás elektrokola silně prudí, určitě čtěte dále, protože Projekt Y má jednu zásadní inovaci, kterou najdete dále v článku.
Focus Project Y – základní informace
Pro začátek musíme vyvrátit všechny možné představy o šílené váze tohoto kola. Samotné kolo neváží 20 a více Kg jako je to v případě běžných elektrokol, ale váha se pohybuje mezi 11 až 15 Kg. Proč pohybuje? Protože Focus představil hned tři koncepční modely, s různým osazením silničních komponentů. Samozřejmě s kvalitou použitích komponentů jde váha dolů a naopak cena zase stoupá.
První model v tmavě modré barvě je zároveň nejlehčí a jedná se o ryze silniční stroj. Tmavomodrý bike je pro zajímavost osazen řidítky Easton EC90 Aero, sedlem Prologo Scratch 2. Kola jsou od značky DT, model Custom Carbon Road Boost. Pláště Continental – GP 4000 S2 700x28c, pedály jsou Shimano Dura Ace – PD-R9100, přehazovačka Shimano Dura-Ace Di2. V tomto osazení má Project Y váhu těsně pod 12 Kg.
U druhého modelu, na titulním obrázku vpravo, se jedná o podobné osazení. V tomto případě se jedná cyklokrosový speciál. U tohoto modelu je deklarovaná hmotnost 12,5 Kg. Poslední model je určen především pro treking a zde se váha zastavila na 15 Kg.
Nicméně při představování těchto modelů na Eurobiku, nebylo ještě přesně dané, zda budou všechny tři modely osazené stejnými komponenty. Focus slibuje do budoucna ještě lepší komponenty i nižší váhu. Takže uvidíme, jak a v čem nás dokáže překvapit. Proto jsou všechny modely uvedeny jako koncept, což se za velmi krátkou dobu určitě změní.
Co se týče pohonné jednotky, tak zde najdeme jedno velké překvapení ve značce Fazua. O této společnosti v budoucnu určitě hodně uslyšíme. Pohon Fazua, je i s baterií integrován do spodní rámové trubky. Celková váha pohonné jednotky Fazua je 1.4 Kg !!! Hnací sílu motoru je na středovou osu přenášen prostřednictvím planetové převodovky s vestavěnou volnoběžkou.
Další článek, kde najdete 28 silničních elektrokol, si můžete přečíst zde.
Hmotnosti osazené baterie se zastavil na hodnotě 1.3 kilogramy. Baterie má kapacitu 250 Wh, což sice není mnoho, ale na jedno nabití ujedete okolo 50 Km. Vše je samozřejmě dáno tím, jak moc budete využívat pomoc pohonné jednotky i jakou oblast budete chtít projet. Rychlostní limit kola je podle evropské legislativy omezen na 26 km/h.
Nakonec slibovaná vychytávka z úvodu článku. U všech modelů je možné vyjmout pohonnou jednotku i s baterií. Tento krok provedete pouhým stisknutím jednoho tlačítka. Do vzniklého otvoru v rámu následně vložíte plastový kryt a nikdo nebude mít sebemenší tušení, že se jedná o elektrokolo.
Ještě takové malé doplnění. Určitě neberte úvod příspěvku jako nějaký útok na „silničkáře”. Všem zapřísáhlým „silničkářům” vzkazujeme, ať nad tím vším mávnou rukou. Nebo se tak budete užírat něčím, co stejně nezměníte. Zkrátka vývoj nezastavíš.