Gogoro Eeyo 1 elektrický sršeň s váhou pod 12kg!

Pokud sledujete elektrokola nějaký ten rok, určitě jste si museli všimnout, že E-kola jsou stále výkonnější i vzhledově přívětivější, než tomu bylo v minulých letech.

Kam by se měla ubírat nejen městská elektrokola nejspíše přesně vystihuje jedna z prvních vlaštovek v podobě elektrokola Gogoro Eeyo s neuvěřitelnou nízkou váhou. Gogoro Eeyo Eeyo 1 je moderní futuristické elektrokolo s karbonovým rámem, ale i mnoha zajímavými funkcemi.

Konstruktéři rámu zcela vynechává takovou sedlovou trubku a její propojení se středem, horní rámovou trubkou a zadní stavbou. Netradičně řešený rámu ohromí každého. Designérům firmy se povedlo vytvořit masivní a stabilní rám, který uveze i stokilového jezdce bez kroucení a ztráty energie v záběru.

Design, styl a nízká váha jsou zde na prvním místě, neboť se výrobci podařilo hmotnost celého e-biku stlačit na 11,9 kg, což je na elektrokolo úctyhodně malá váha. Kompozit je vyztužen kevlarem od DuPontu, jenž posiluje torzní tuhost a stabilitu konstrukce bez použití klasické sedlové trubky, jež u běžných typů rámů spojuje středovou partii s horní rámovou stavbou.

To, že je Eeyo 1S sportovnější, lehčí a subtilnější než klasická elektrokola, je zřejmé na první pohled. A také se o tom přesvědčíte při potěžkání a prvním svezení.  Chybějící sedlová trubka je zkrátka velká zvláštnost. Praktický efekt na ovládání a stabilitu to ale víceméně nemá. 

Druhým inovativním krokem hned po konstrukci samotného rámu je použití vlastního pohonu Smartwheel, jenž ve formě masivního zadního náboje integruje jak vlastní motor, tak i články baterie.Kromě toho jsou v náboji i senzory, řídící jednotka, BMS akumulátor, třífázový interní zámek a inteligentní připojení Bluetooth.

Úzké spojení motoru, baterie, senzorů a chytré konektivity tvoří jednotnou kompaktní jednotku. Eeyo Smartwheel s funkcí Intelligent Power Assist využívá nejmodernější senzor točivého momentu, který vyhodnocuje sílu, jakou se jezdec opírá do pedálů,

Podle toho průběžně upravuje pomocnou sílu elektrického pohonu. Pocit z jízdy je díky tomu přirozenější a vyváženější. Jezdec se díky tomu jednak nezapotí, a zároveň má jistotu, že mu zbude dostatek energie na cestu tam i zpátky.

Aplikace Eeyo, bezdrátově spojená se systémem Eeyo Smartwheel, optimalizuje jízdu a zobrazuje přehledně všechny potřebné informace, aniž by jezdce rozptylovala. Samotný zadní náboj s motorem a baterií váží pouze 4,6 kg. To sice není moc, ovšem kapacita baterie není závratná, a to pouhých 123 Wh.

Z Čeho jasně vyplývá, že zaměření tohoto elektrokola a také jeho používání je přímo určené většinou pro městské jízdy, cesty do práce nebo kratší výlety.


Pouze jedna velikost

Zajímavostí je, že rám tohoto modelu se dodává v několika velmi pěkných barevných variantách, ale pouze v jedné velikosti. Fajnšmekr a zkušený cyklista by se s volbou jedné velikosti rámu pro postavy v rozmezí výšky od 165 do 190 cm asi nespokojil, protože ví, kolik kompromisů je potřeba udělat pro přijetí takového řešení.barevné varianty

Mrknout na další modely městských elektrokol

Na druhou stranu cílová skupina potenciálních kupců tohoto elektrokola se nerekrutuje vyloženě ze sportovců nebo závodníků na klasických kolech, kteří velmi dbají na správnou geometrii a vyhovující rozměry rámu. Naopak pro ně bude takováto univerzalita přijatelná a třeba i zábavná. 

Například dlouhán s tělesnou výškou přes 185 centimetrů bude potřebovat 280 milimetrovou sedlovku, naopak jezdci menší postavy do 170 centimetrů úplně stačí 160 milimetrová sedlová trubka. Nicméně je možné si vybrat model přímo na vaší velikost postavy.

Velikost XS: 165cm-170cm

Velikost S: 170cm-175cm

Velikost M: 175cm-180cm

Velikost L: 180cm -185cm

Velikost XL: 185cm -190cm


Nabíjení a zabezpečení

Zajímavě řešená je nabíječka a způsob zapojení elektrokola do zdroje nabíjecího proudu. Nikoli přes nudnou zdířku a unifikovanou koncovku kabelu, ale přes konektor ve tvaru vidlice nebo chcete-li podkovy s konektory, která se nasune zespodu na připravený profil na levé straně zadního náboje.

Když se chystáme elektrokolo poprvé zprovoznit, zapneme Bluetooth na mobilu a na deset vteřin připojíme elektrokolo k nabíječce, aby se aktivoval a rozsvítil zadní náboj, respektive motor. Potom odpojíme nabíječku a telefonem naskenujeme QR kód na spodní straně zadního náboje.

Prvé je však potřeba udělat registraci a potom se pod svým jménem přihlásit a spárovat s konkrétním strojem. Nikdy jiný tak nemůže použít vaše kolo. A potom už e-bike vypínáme nebo zapínáme přes mobilní telefon. Stejné tak jej ovládáme za jízdy a přepínáme mezi jízdními režimy.

Zobrazuje se nám také rychlost a ujetá vzdálenost a můžeme hlídat spotřebované kalorie. Pomocí aplikace můžeme vypnout asistenci a jezdit i bez motoru.

Když se od kola vzdálíte, tak se přeruší spojení s Bluetooth a zadní náboj se automaticky zamkne. Není možné na kole jet, přesněji jde to, ale těžce. Zabezpečení kola je tak výborné. 

zamknutí motoru gifNajít obchod s nejlepší cenou


Jízda

Kdo si bude podporu motoru dopřávat a pojede na výlet rozvážně, pomaleji a s asistencí, měl by nejvíce využívat režim Eco, jenž zajistí dojezd až k sedmdesáti kilometrům.

Režim Sport umožňuje relativně ekonomickém režimu zvládnout až padesátikilometrový výlet, ovšem pokud zařadíte pár kopců a občas si pomůže te režimem Sport, bude dojezd rozhodné kratší.

Když vám během jízdy klesne kapacita baterie pod 20 %, přepne se režim Sport automaticky do módu Eco, aby se oddálil konec bez proudu. Esteticky na výši je integrace bovdenů od přední i zadní brzdy do útrob vidlice a rámu a tím pádem i čisté vzezření elektrokola.

Z pozice jezdce je kokpit s prohnutými řídítky a uhlazeným představcem radost pro oči. Černé gumové gripy se příjemné drží. Gumový držák na mobil skvěle drží a z displeje lze vše krásně vidět. Pojme snad všechny možné velikosti telefonu, a to včetně případného krytu, 

uchycení mobilu na kole

Mrknout na další recenze Gogoro Eeyo-1

Špičkovým komponentem je řemenový pohon Gates, který je tichý a bezúdržbový a máte jistotu, že si o něj neušpiníte nohavice. Převodovku ani řazení zde nehledejte, o dávkování podpory motoru se zasloužíte frekvencí šlapání a vyvinutou rychlostí (do 25 km/h, kde je nastaven limit asistence).

Po rovině očekávejte svižný rozjezd, pozvolné dávkování výkonu a nad limit dopomoci motoru už šlapete jenom za své lehce a bez jakéhokoli odporu. Takové rozjezdy a průlety zatáčkami jsou, pokud máte stroj pevně v ruce skoro až opojné.

Zajímavá je síla motoru, respektive kroutící moment 20 Nm v nápojovém pohonu, který se pocitově promítá do mnohem větší síly a je adekvátní zhruba 50 Nm točivého momentu 

Při jízdě většinu vibrací pohlcuje karbon na vidlici a rámu, dále pak sedlovka a částečně i pláště. Pokud však 28 milimetrové Maxxisy na vysokých ráfcích nahustíte tak, aby po asfaltu letěly s minimálním odporem, zase tak moc pohodlí nečekejte.  Třeba jízdu po kočičích hlavách si určitě užívat nebudete. To se by se ještě dalo přežít.


„Není všechno zlato, co se třpytí.“

Citlivé jedince určitě nepotěší nepříjemné bzučení. O tuto zvukovou kulisu se při práci stará sám zadní motor. Dalo by se to přirovnat k bzučení vysokého napětí, které vnímáte, když procházíte pod sloupy dálkového elektrického vedení, takže nic příjemného. Gogoro Eeyo-1 je zkrátka takový bzučící sršeň.

Naštěstí při jízdě vnímáte jiné zvuky a proud vzduchu nebo vítr ono bzučení částečné přehluší. Další nedostatek je přední mechanický kotouč. Vzadu jsou pro změnu klasické véčka Tektro v horizontální poloze na spodních zadních vzpěrách schovaná hned za středovou partií.

Je přece více než jasné, že na tomto futuristickém elektrokole je osazení mechanických brzd jasným krokem o dvacet let zpět. Další mínusové body získávají obyčejné brzdové páky na řídítkách, jako by neexistovaly na trhu desítky vzhledově hezčích. Totéž se dá říct o zvonku na řídítkách za pár korun.

Na elektrokole za niž majitel zaplatí takovou částku, byste určitě čekali o dost jiné osazení. Na druhou stranu můžete tyhle neduhy vyřešit po svém, ale bude to zase něco stát.

I přes tyto nemalé nedostatky je Gogoro Eeyo na současném trhu zcela ojedinělé elektrokolo, které funguje dobře i skvěle se ovládá. Díky malé hmotnosti se jízda stává skvělým zážitkem každého dne. 


Specifikace modelu Gogoro Eeyo-1S 

Maximální výkon: 250 W

Maximální točivý moment: 20 Nm

Maximální rychlost s podporou: 25 km/h

Kapacita baterie: 123.44 Wh

Dojezd: až 75 km

Doba nabíjení: 2.5 h

Váha náboje: 4.6 kg

Bezdrátové připojení: Ano

Mobilní aplikace: iOS a Android

Rám a vidlice: karbon

Sedlovka: karbon (5 velikosti)

Řídítka: karbon

Představec, pedály: hliníková slitina

Kliky a řemen: Gates FC300 + Carbon CDX

Přední náboj: 12 mm osa. zapouzdřená ložiska

Zadní náboj: Gogoro Eeyo

Ráfky: 700c, Al H 30 mm. 24 drátu

Pláště: Maxxis 700 x 28 mm

Přední brzda: TRP kotoučová mechanická

Zadní brzda: Tektro V-Clip. kovaný hliník 

Sedlo: ergonomické, sportovní

Hmotnost: 11.9 kg

Distributor: www.gogoro-eeyo.cz

Send this to a friend