Jízda na jízdním kole či elektrokole, by měla být vždy zábava a měli byste si ji vždy užívat. Bohužel to dosti často vypadá právě naopak. Podle toho jak takový cyklista těžce šlape, by se dalo usoudit, že má v nohách nejméně 500 km.
Povětšinou to vypadá tak, jako kdyby jel dotyčný ve velmi silném větru, který mu znemožňuje jízdu. Pokud vaše jízda připomíná tento příklad, vždy se jedná o nedostatečné nahuštění plášťů, což je největší problém většiny cyklistů.
Přitom krása jízdních kol spočívá v naprosté jednoduchosti samotného pohonu, jenž potřebuje podle četnosti jízd pár kapek oleje a trochu toho vzduchu do plášťů. Teprve díky dostatečnému tlaku je plášť schopen nést váhu kola a vaši maličkost.
Na silnici platí: čím větší tlak, tím menší valivý odpor. Také nebezpečí defektu je při vyšším tlaku menší. Dlouhodobě příliš nízký tlak v plášti vede k jeho předčasnému opotřebení. Typickým znakem jsou prasklinky na boku. Také oděr je nepřiměřeně vysoký.
Na druhé straně tlumí plášť při nízkém tlaku lépe nerovnosti. Široké pláště se obecně požívají s nižším tlakem. Nabízejí možnost využít výhod nižšího tlaku, aniž by vznikla podstatná nevýhoda valivého odporu, ochrany proti defektu a oděru. Také bezdušové pláště se obecně jezdí s nižším tlakem.
Další super tipy o foukání plášťů, si můžete přečíst zdeJak často by se měl tlak kontrolovat?
Tlak byste měli kontrolovat minimálně 1x měsíčně. I ty nejtěsnější duše časem ztrácejí tlak, protože na rozdíl od autoplášťů jsou u jízdních kol podstatně vyšší tlaky a síla stěny podstatně menší.
Přitom je ztráta vysokých tlaků mnohem rychlejší a u nízkých tlaků zřetelně pomalejší. Ztráta 1 bar měsíčně je považována za normální. Při použití latexových duší kontrolujte a upravte tlak před každou jízdou. Pro zkoušení tlaku použijte manometr.
Známá kontrola tlaku pomocí stisku palcem není spolehlivá, protože od cca 2 bar se zdají všechny pláště relativně tuhé. Pro všechny aktivní jezdce se vyplatí pořízení hustilky s manometrem.
Jaký je správný tlak pro můj plášť?
Není možné dát všeobecné doporučení pro určitý plášť nebo kolo. “Správný“ tlak závisí na zatížení pláště. To je určeno hlavně váhou jezdce resp. zavazadel i místa, kam se chystáte vyjet. Na rozdíl od automobilu má váha vozidla jen malý vliv na váhu celkovou.
Kromě toho se liší požadavky na malý valivý odpor nebo komfort pružení. Nejlepší cestou pro správný tlak v pláštích, je najít ten nejideálnější přímo na vaši osobu. Chce to zkrátka trošku experimentovat, jelikož každý plášť potřebuje vždy jinou hustou.
V žádném případě však nepřekračujte mezní hodnoty uvedené na plášti. Přípustný rozsah tlaku je uveden na boku pláště. Je většinou uváděn v jednotkách psi nebo bar. Pokud chcete ještě více informací, určitě mrkněte na tento článek, kteří řeší nejenom jak správně nafoukat pláště.
Jakou hustilku či pumpu na kolo pořídit?
Nožní pumpy
Díky tomu, jak je dnešní cyklo trh nasycený, není pro laika úplně snadné se orientovat v nabídce. Například takové pumpy na vidlice a tlumiče jsou samostatná kapitola. Nebo pumpy na bezdušové pláště. Těm se ale věnovat nebudeme.
Základ každé domácnosti by měla být alespoň jedna nožní pumpa. Tu by měl mít ideálně každý doma. Nožní pumpy jsou již povětšinou všechny s manometrem, tudíž máte jistotu že nepřekročí hodnoty pláště a samotné huštění je s nimi otázka jedné minuty.
Před jejím nákupem, se prvé podívejte jaký typ ventilků máte na vašem kole, aby vybíraná pumpa měla tu správnou hlavu pro daný ventilek.
Na duších budete mít pravděpodobně buď dobře známý autoventilek nebo galuskový. U galuskového ventilku musíte prvé před foukáním povolit horní matičku a po nahuštění zase dotáhnout, aby neucházel vzduch. Pokud si nevíte rady, určitě se poraďte s personálem v obchodě či podporou na daném e-shopu nebo mrkněte na tyto pumpy s hlavicí na všechny typy ventilků.
Mrknout na recenze a ceny nožních pump
Ruční hustilky
Tyto pumpy jsou primárně určené dofouknutí plášťů, když u sebe nemůžete tahat velkou nožní pumpu. Samozřejmě nafouknutí úplně prázdných duší na požadovaný tlak také zvládnou. Výsledný čas bude ale záležet na velikosti a kvalitě dané pumpičky, jelikož velikost těchto pumpiček se pohybuje od 10 cm do 35 cm.
Jejich hlavní smysl spočívá v tom, že mají malou velikost, váhu a slouží jako cestovní pumpy na kolo. Takovou malou hustilku hodíte do batohu, nebo ji upevníte držákem na rám čí pod košík. Mini pumpy mají různá provedení a vychytávky.
Například Topeak Ninja P je ultralehká pumpička, kterou skryjete pod sedlovku s kruhovým průměrem rámu. Mini pumpa Lezyne Digital s označením Pressure Drive má již v sobě rovnou integrovaný digitální manometru.
Tímto odpadá ještě dokupování digitálního manometru. Pumpička Topeak Microshock o velikosti 21 x 2 x 2 cm má hmotnost pouhých 48 gramů. Před koupí také nezapomeňte, aby byla hlava kompatibilní s ventilky vašeho kola.
Mrknout na recenze a ceny mini pumpiček
Bombičky
Do třetice tu máme bombičky s obsahem CO2, jenž moc lidí nezná. Je to taková poslední záchrana všech, kteří si nechtějí kupovat malou pumpu. Jejích největší výhoda je, že dokáží opravdu rychle a bezpracně nahustit kolo i v terénu. Také tuto možnost huštění ocení všichni minimalisti, neboť jsou velice lehké.
Pumpy bývají různých provedení. Například s ventilem, kdy umíte řídit nafouknutí, se závitovou nebo bezzávitovou bombičkou. Nevýhodou je, že se bombičky musí neustále dokupovat a jsou většinou na jedno použití.