Ačkoli během pandemie coronaviru kriminalita celkově klesla, u krádeže kol to absolutně neplatilo. Zatímco v roce 2019 byla podle policejních statistik ukradená jízdní kola a elektrokola za 108 milionů korun, vloni škody přesahovaly částku 134 800 000 Kč.
Průměrná výše škody s krádežemi kol a elektrokol meziročně vzrostla z 21 151 korun na 30 000 korun. Statistiky tedy potvrzují trendy z posledních let, kdy Češi do svého cyklistického vybavení investují stále více peněz a třetinový podíl objemu prodaných kol v zemi zaujímají elektrokola.
Policejní statistiky evidují pouze řádně nahlášené případy. Ve skutečnosti je v České republice ukradeno kol mnohem více. Bohužel většina majitelů odcizení kola vůbec nenahlásí. Pokud by každý majitel nahlásil odcizení kola, tak by jistě tato suma překročila 134 milionů korun.
Je zvláštní, že lidé kupují kola a komponenty za nemalé částky, ale pro ochranu proti zlodějům toho moc již nedělají. To ale jenom do té doby, než o své kolo opravdu přijdou. Pak začnou všichni hledat způsoby, jak kolo zabezpečit proti zlodějům.
Je pravda, že zloději jsou čím dál více vychytralejší a klasické zámky dokážou otevřít za pár vteřin. Právě proto byste měli udělat vše, aby nedošlo k odcizení kola. Základ by měl být opravdu kvalitní zámek. Třeba tento model od značky Abus, který má v sobě i zabudovaný ALARM.
Jde o vůbec první skládací zámek na kolo s akustickou ochranou. Celý systém je řešený inteligentním způsobem a zapíná se jen tehdy, kdy je skutečně potřeba. Alarm se přepíná buď do transportního módu, nebo pohotovostního při zamykání kola. Při náhodných pokusech na sebe pouze upozorní.
Naplno se spustí při opakovaných pokusech o překonání 3D inteligentního čidla, které zaznamenává změnu polohy zámku ve všech osách. Dokáže vyvolat hlasitost až 100 dB.
Mrknout na hodnocení i ceny zámků Abus Bordo
Apple Airtag
Další nástavbou ochrany, by měl být nějaký GPS lokátor, kterých je na trhu spousta. Skvěle se k těmto účelům hodí Apple Airtag, jenž je úžasně jednoduchá pojistka při ztrácení věcí či odcizení nejenom vašeho kola.
AirTag vysílá zabezpečený Bluetooth signál, které okolní zařízení zapojené do sítě služby zachytí signál a nahlásí přesnou polohu vašeho AirTagu do iCloudu. Ten pak uvidíte na mapě v aplikaci najít. Celý proces je anonymní a zašifrovaný a chrání tak soukromí všech zúčastněných.
Tento mini lokátor o průměru 31,9 mm a váze 11 gramů můžete díky malé velikosti použít takřka kdekoliv. Ze standardní baterií ( typ CR2032), která se dá snadno vyměnit, vydrží AirTag víc než rok. Provozní teplota prostředí k používání je od −20 do 60 °C.
Až bude čas baterii vyměnit, váš iPhone vás na to upozorní. Nemusíte také řešit prach, déšť, či vodu, jelikož je Apple Airtag plně voděodolný. Plně vyhovuje specifikaci IP67 (až 30 minut v hloubce do 1 metru) podle normy IEC 60529.
Systémové požadavky a kompatibilita je třeba mít Apple ID a jeden z modelů iPhonu, iPadu, iPodu touch s iOS 14.5 a novějším.
Modely iPhonů podporující Apple Airtag:
iPhone 11
iPhone 11 Pro a iPhone 11 Pro Max
iPhone 12 a iPhone 12 mini
iPhone 12 Pro a iPhone 12 Pro Max
iPhone 13 a iPhone 13 mini
iPhone 13 Pro a iPhone 13 Pro Max
Kde Apple Airtag ukrýt na kole:
Například tvůrce tohoto videa umístil svůj Airtag přímo do středu rámu, což je výborné řešení pokud nemáte elektrokolo. Značka Muck-Off však také přišla s originálním nápadem. Prvé představila Secure Tag Holder, což je malý držák na lokátor, jenž se umístí na rám vašeho kola pomocí montážních otvorů v košíku na láhev.
Zde najdete nejnižší cenu i recenze pro Apple Airtag
Stealth Tubeless Tag Holder
Secure Tag Holder je dobrý určitě dobrý nápad. Nedávno však Muck-Off představil rafinovanější způsob úschovy, jak Apple Airtag ukrýt na vašem kole za pomoci novinky Stealth Tubeless Tag Holder.
Apple Airtag zde ukryjete do bezdušového zadního pláště, přesněji na jejich bezdušový ventilek (44-60 mm). Celková váha ventilku s AirTagem je 19,7 g.
Airtag je tak umístěn v ochranném pouzdru, jenž tvoří 3 dílný silikon a pryž. Odolné pryžové tělíčko umožňuje volné proudění vzduchu a tmelu. Silikonový vrchní kryt chrání lokátor a vnitřní zátka zabraňuje úniku bezdušového tmelu. I přes těchto několik vrstev zde nedochází blokování signálu.
Primárně je Stealth Tubeless Tag Holder určen pro pláště MTB (XC, Enduro Trail, Downhill, E-MTB). U gravel plášťů je nejužší doporučená velikost 38c.
Je však nutné upozornit, že Stealth Tubeless Tag Holder nelze použít u vložek do ráfků, které se používají ke snížení defektu v terénu. Také jej nelze použít s dušemi, jak je psáno špatně zde.
Najít nejlepší cenu ventilku Stealth Tubeless Tag Holder
Montáž Stealth Tubeless Tag Holderu:
1. Pokud používáte současnou bezdušovou sestavou, vypusťte bezdušovou pneumatiku, sejměte pneumatiku z patky ráfku a vydělejte starý bezdušový ventilek. Výrobce doporučuje použít na novou bezdušovou sestavu pneumatik prve čistě bez Airtagu.
2. Poté vyjměte ventilek a vsaďte do něj Airtag a opakujte nasazení. Prve ale očistěte oblast otvoru pro ventilek na vnitřní straně ráfku čistým hadříkem z mikrovlákna, abyste odstranili přebytečný tmel.
3. Vezměte svůj sestavený ventilek, zatlačte dřík ventilu do otvoru v ráfku, tak aby úplně dosedl. Potom nasaďte pryžový o-kroužek na dřík ventilu a posuňte jej úplně dolů, dokud se nedotkne ráfku.
4. Našroubujte pojistný kroužek na dřík ventilku a utáhněte jej nad o-kroužkem. Ten se vkládá mezi pojistný kroužek a ráfek. Při utahování pojistného kroužku zatlačte na horní část uvnitř ráfku a utahujte, dokud nebude zajišťovací drážka dotažena rukou. Tímto způsobem víte, že jste vytvořili dobré vzduchotěsné těsnění.
Neutahujte příliš, mohlo by dojít k úniku kapaliny. Jak doplnit ideálně tmel můžete vidět na tomto videu.
Historie a časová osa značky Muc-Off:
Přestože značka Muc-Off má zastoupení na českém trhu několik let, samotná historie se začala psát v Anglii již v roce 1991. Rex a Marilyn Trimnellovi vyrobili první vidlici na kolo, jenž byla ve své době ojedinělá.
Tohle Rexovi však nestačilo. Jako muž posedlý detaily byl neustále frustrovaný z toho, jak dlouho mu trvalo umýt kolo. Rex se právě proto rozhodl zaměřit na povrchové technologie, jenž dokáží aktivní látky rychle odstranit nečistoty.
To bylo v roce 1994 v době, kdy většina jezdců čistila svá kola mycím prostředkem, který obsahoval hodně soli. Není třeba mít titul raketového vědce, aby každý pochopil, že voda a sůl způsobují korozi a ničí lak.
Cílem bylo vytvořit přípravek, který bude jednak ekologicky, zároveň vysoce účinný, aby také nepoškodil povrchovou úpravu kostry nebo součástek na kole. Netrvalo to dlouho a legendární růžový čistič Muc-Off Bike Cleaner byl na světě, jenž je populární dodnes nejen mezi cyklisty, ale i mezi motocyklisty.
V roce 2003 přichází s řadou péče o auto Muc-Off Car Care, která se v letech 2010 objevila také u týmu formule 1 Sahara Force India, ale také u motocyklů týmu Sky. V roce 2008 jsou již produkty biologicky odbouratelné a ekologické.
2014 se rodí revoluční hydrodynamické mazivo na řetěz. Nejmodernější technologie a proces ošetření zcela posouvá hranice inovací v oblasti mazání řetězu a je navržen speciálně tak, aby snížil tření na naprostém minimu.
Výsledky Tour De France v letech 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 mluví za vše. Muc-Off je od roku 2015 hrdým sponzorem Dannyho MacaSkilla. V roce 2019 Muc-Off uvedli na trh první tlakovou myčku specifickou pro motocykly, rozšiřuje svou bezdušovou řadu a odstraňuje PTFE ze všech receptur.
V roce 2020 to byl sprej proti Covidu-19. V roce 2022 představují produkty z tohoto článku, tady Secure Tag Holder a Stealth Tubeless Tag Holder.