Nabídka pohonných jednotek se neustále rozrůstá po celém světě o nové značky. Konkurence je zdravá a nutí neustále všechny společnosti přicházet s inovacemi i novými nápady.
Jestli bychom měli určit současného lídra z Evropy u lehkých lehkých pohonných jednotek, bylo by to nepochybně Německo.
Němci se mohou pochlubit lehkými motory od značek Fazua, Mahle a posledním černým koněm je středový motor TQ, kterou má již osazený například nový Trek Fuel Exe.
Pokud padla zmínka o nápadech, tak značka Kervelo přišla před třemi lety se zajímavým řešením své pohonné jednotky. Za tento nápad mimo jiné také získala na Eurobiku 2019 ocenění v kategorii: komponenty na kolo.
Jenom dodáme, že jedná o francouzskou společnost, která nemá nic společného se značkou Cervelo. Ta je pro zajímavost z Kanady a specializuje se z 98% na silniční kola.
Elektrokola prozatím vůbec v nabídce nemá. Sice se jedná stále o funkční prototyp elektromotoru, ale snad se brzy ledy pohnou a vše se posune směrem k výrobě, protože toto řešení za to určitě stojí.
Nedávno zde byl článek, jak neudržovaný řetěz dokáže zničit celou hnací jednotku. Tedy přesněji přední ozubené kolečko, zadní kazetu, ale i samotný řetěz. Určitě doporučujeme článek přečíst.
Kervelo tyto problémy dokáže naprosto minimalizovat, jelikož v sobě kombinuje elektromotor a převodovku.
Tudíž už není třeba zadní přehazovačky, kazety, bowdenu a lanka, včetně neustálého čištění těchto komponent. Udržovat budete pouze řetěz.
Jestliže by byl nasazen řemen, jenž je v tomto případě nejlepší alternativa, tak zbývá jenom údržba pohonné jednotky. Pravdou je, že poptávka po elektrokolech s řemenovým pohonem stále roste.
Pro zajímavost, například společnost Yung Fang Plastic uvedla na trh svůj řemenový pohon pro elektrokola s uhlíkovými vlákny. Předpokládaná životnost je 10 000 km.
Tato upravená směs pryže byla vytvořena tak, aby poskytovala zubům větší pevnost, jelikož Yung Fang navrhl své řemeny o něco širší a zároveň vyřešil všechny problémy se zarovnáním na zuby.
Také Kervelo udává dlouhý bezproblémový chod a vyžaduje servis pouze každých 10 000 km, kde se poté vymění převodový olej, což je naprosto skvělé. Celá jednotka je velmi kompaktně vyřešena.
Na druhou stranu motor sám zasahuje poměrně výrazně do spodní rámové trubky, kde jde vidět náboj o průměru 126 mm. Jádrem celé pohonné jednotky Quartz je planetová převodovka Kernel.
Tato optimalizovaná architektura dílů znamená méně pohyblivých částí pro lepší mechanickou spolehlivost.
Zároveň tohle složení je plně voděodolné a umožňuje návrhářům rámů široký výběr designů pro hezčí vzhled s lepší integrací prvků a vysokou světlou výškou pro ochranu pohonné jednotky.
Kervelo má v současně v nabídce tři verze tohoto motoru s převodovkou o 4, 6, a 12 rychlostech. Značka však zvažuje vyvinout jednotku o 14 převodových stupních.
Čtyřrychlostní varianta je určena do městského provozu. Šestirychlostní s rozsahem převodů pak pro silniční a gravel kola. Dvanácti je zacílena na horská elektrokola.
Podle množství převodových stupňů se odvíjí samotná váha jednotky Quartz. Čtyřrychlostní verze váží 3,6 kg. Dvanácti rychlostní motor má už váhu 4 kg.
Maximální točivý moment motoru je 70 Nm. Jednotka také plně vyhovuje legislativě EU, tudíž je zde klasická dopomoc do 25km/h.
Pokud bychom měli porovnat klasické elektrokolo, které má kazetu, přehazovačku, plus řetěz, určitě by na tom váhově bylo toto řešení. Ty nejlehčí motory mají dnes váhu okolo 2 až 3 kg a dokážou nabídnout stejný i vyšší točivý moment.
Pokud s průměrujeme váhu přehazovačky, zadní kazety i řetěz, dostaneme váhu přibližně 800-1000 gramů. Tudíž pořád jsou na tom běžně osazená elektrokola váhově lépe. To jenom tak pro představu.
Potenciál této jednotky však spočívá již ve zmíněné nenáročnosti na samotnou údržbu. Samotnou funkčnost však nedokážeme posoudit.
Pokud by však řazení bylo například jako u bezdrátových přehazovaček, přesné, rychlé, bez nějakého škubání, bylo by to další plus navíc.
Snad se tedy v brzké době najde nějaký investor, který by finančně podpořil tento projekt, aby tak přispěl ke vzniku nové generace elektrokol, která budou základním kamenem nejenom městské mobility.