Mahle je německá firma, co bude známá spíše lidem, kteří se točí kolem aut než kolem kol. Zde je pár výborných článků o této futuristické značce.
Co je ale potřeba ze začátku ihned zmínit, že tento malý elektromotor Mahle X35 nebyl vyvinutý původně v Německu, nýbrž ve španělsku. Pamětníci mohou tuto malou jednotku pamatovat ještě pod názvem Ebikemotion.
Ta debutovala v roce 2017 především na kolech od španělských značek Desiknio a Orbea, odkud také pocházel elektromotor Ebikemotion.
Později jej začali používat další výrobci včetně Lapierru i jiných zvučných brandů. Pohon měl vždy označení X35, ale jelikož jde o jediný produkt výrobce, bývá označován jako pohon Ebikemotion.
Převrat nastal v říjnu 2018, kdy Mahle plně převzala společnost Ebikemotion. Mahle se tak zkrátka opět trošku více opevnil svou pozici ve světě elektromobility, do níž bez debat patří roky.
Od té doby se tomto na elektromotoru změnilo jenom pár drobností, kromě toho, že pohon si získal za ty roky velkou oblibu a používá jej stále více cyklistických značek.
Pár vylepšením přeci jenom došlo. Po hardwarové stránce bylo nahrazeno pouzdro motoru a samotná konstrukce je mnohem pevnější.
To umožňuje lepší vypnutí špic a lepší stabilitu zadního ráfku. Všechny ostatní součásti systému však zůstávají nezměněny.
Oproti pohonné jednotce Fazua ⇐ článek zde〉, osazenou ve středu rámu, jenž je taktéž z Německa, a dá se považovat za největšího konkurenta v malých elektromotorech, je jednotka Mahle osazena v zadním náboji.
Ono se řekne „zadní pohon“ a laik nebo nezasvěcený pozorovatel si může okamžitě jen pohoršené odfrknout, ovšem tady pozor!
Co nefunguje dobře v terénní e-cyklistice, kde už léta hrají prim jen a pouze středové motory, to může velmi dobře vyhovovat u silničních elektrokol.
Ať už jsou zaměřena na špičkové výkony, rychlost a trénink, případně na pohodové toulání krajinou ve stylu gravel bikekingu, anebo na obyčejné dojíždění do práce.
Předností má zadní pohon hned několik. Díky tomu, že není ve středu žádný elektromotor, umožňuje tento způsob výrobcům kol navrhovat rámy se štíhlou siluetou podobnou běžnému silničnímu kolu. Elektrické závodky jsou již na první pohled nerozeznatelné od klasických silniček.
K tomu přispívá i absence velkého ovladače s displejem, který je nahrazen kombinací ovládací aplikace MAHLE a malého ovladače iWOC One, který vás informuje o stavu baterie a míře asistence pomocí barevných diod.
Díky tomu, že je umístěna v zadním kole, se takto dokáže krásně schovat za kazetu a kotoučovou brzdu a nekazí tak celkový vzhled elektrokola, oproti modelům se středovým motorem.
Také se nabízí možnost, udělat z elektrického kola klasické kolo. Stačí nahradit zadní kolo s pohonnou jednotkou za klasický ráfek s pláštěm.
Celkově je však tento malý elektromotor od Mahle určený spíše na městská, silniční a gravel kola, (tedy lehká elektrokola), u kterých se neočekává obrovský zátah a „nekonečný“ dojezd, ale důležitá je velikost a nízká hmotnost.
Je to přesně ten typ motoru, o kterém nebude vlastně ani vědět, jelikož je velice tichý a povedeně ukrytý. X35 je nejúčinnější při rychlostech mezi 15 a 25 km/h.
Je to proto, že motor pohání zadní napřímo kolo přímo. Na sklonech větších než 10 % motor Ebikemotion postrádá ve srovnání s konkurencí již výrazný výkon.
To je ale naprosto v pořádku. Je jasné, že malé elektromotory nemůžou produkovat takový výkon, jako motory s pohonem uprostřed a o větší velikosti i váze.
Nebo přesněji není momentálně žádný takový na trhu, alespoň prozatím ne. X35 poskytuje podporu s točivým momentem až 40 Nm. Jeho hmotnosti je něco přes 2000 gramů.
Na rozdíl od jiných motorů, vám motor nepomáhá na základě vaší kadence šlapání, ale místo toho vydává výkon na základě toho, jak rychle se kazeta na náboji točí.
Není zde žádný snímač točivého momentu, který by detekoval nedostatek šlapání, protože systém funguje na základě rychlosti vaší kazety ve vztahu k rychlosti otáčení kola.
Na hranici asistence do 25 km/h motor lineárně snižuje svou asistenci a zajišťuje plynulý přechod k jízdě poháněné čistě svaly.
Pod limitem se motor znovu zapíná měkce a bez zadrhávání přináší opět dopomoc. Inteligentní aplikace umožňuje nastavit odlišné profily pro asistenci podle použití.
Dále můžete zjistit data z jízdy, nebo pomocí monitoru srdečního tepu definovat zóny, kdy by se měl motor rozběhnout a nabídnout podporu.
Režimy podpory jsou 3. Zelená=eko úroveň 1, žlutá=střední úroveň 2, červená=maximální úroveň 3. Bílá barva znamená, že je veškerá dopomoc vypnutá.
Nutno dodat, že první dva režimy dopomoci v závislosti na nastavení nabízejí podobné úrovně podpory. Zatímco pouze třetí (červená) úroveň poskytuje znatelné posílení.
Chcete-li změnit režim, musíte sundat ruku z řídítek, protože ovladač iWoc ONE je namontován v horní trubce rámu kola.
Tento osvětlený kroužek, tedy tlačítko poskytuje informace o zvoleném asistenčním režimu a také o stavu baterie. Avšak v závislosti na tom, jak je jasno, může být LED kroužek hůře nebo lépe viditelný.
Jako jezdec máte také možnost využít skvělou aplikaci Ebikemotion pro zobrazení dat o jízdě, nebo dokonce pomocí monitoru srdečního tepu definovat zóny, kdy by se měl motor rozběhnout a nabídnout podporu.
Celý motor je poháněn štíhlou baterií Panasonic o váze 1500 gramů a rozměrech 250 mm x 40 mm, která je umístěná ve spodní části spodní rámové trubky, kde je také umístěná zástrčka pro nabíjení pro jednoduchou obsluhou.
Veškerá kabeláž je vedena uvnitř rámu což ještě umocňuje aerodynamickou estetiku rámu. Dojezd lze také prodloužit pomocí externí dobíjecí baterii ve tvaru láhve na pití.
S kapacitou 208 Wh rozšiřuje baterie 248 Wh instalované v rámu na celkovou kapacitu kolem 450 Wh. Dojezd se prý zvýší až o 70 %, ale také se zvýší hmotnost o 1645 gramů.
Přídavná baterie připomínající láhev na pití se připevňuje se k rámu pomocí dodávaného držáku. Hliníkové pouzdro je černě eloxované. Ovládací prvek iWoc One je umístěn nahoře baterie.
Baterie se zapíná stisknutím tlačítka a LED kroužek zobrazuje stav baterie stejně barevně, jak je tomu u rámu. Barva se změní po klesnutí energie vždy o 25%.
Najít nejlepší cenu této externí baterie
Mimochodem, podle návodu k obsluze není možné namontovat ani připojit dvě externí baterie na jeden rám, jelikož se o to pár nadšenců snažilo.
Externí baterie funguje tak, že při každém zapnutí dobíjí hlavní baterii v rámu, bez ohledu na to, zda je motor použít nebo ne. To se provádí nabíjecím proudem 2A.
Kolo lze dobíjet i mimo zásuvku pomocí přídavné baterie. Při jízdě motor využívá pouze hlavní baterii v rámu kvůli vyššímu odběru proudu až 9A.
Pokud je tato hlavní baterie v rámu prázdná, musí být nejprve dostatečně nabita právě externí baterií. Teprve poté lze motor znovu použít. To, co zde zní složitě, je ve skutečnosti v praxi docela snadné.
Pokud jste na cestách s přídavnou baterií, měli byste ji zapnout hned od začátku. Pak je to zaručeno, že nebude muset čekat na nabíjení.
Nabíjení obou baterií je jednoduché. Stačí externí baterii připojit ke kolu, poté zapojit nabíječku do nabíjecí přípojky této externí baterie a obě baterie se nabíjejí současně.
Také je třeba zmínit, že tato přídavná baterie, není úplně levná záležitost. Baterie od jiných výrobců z dvojnásobnou kapacitou aktuálně pořídíte za menší cenu. Časem se na trhu určitě objeví výrobci třetích stran, jenž přinesou na trh kompatibilní baterie za nižší ceny.
Pokud nechcete hledat, která elektrokola jsou osazena motorem Mahle, zde je několik elektrických závodek s tímto motorem.