Když se podíváme na kategorii čistě silničních kol, tak se nikde jinde u kol neřeší tak moc váha, jako právě u silniček. Pro mnoho silničářů je nízká hmotnost kola vším a tento svůj pohled uplatňují i při výběru. Výrobci proto osazují své top silničky komponenty z nejvyšší dané řady, jenž se zároveň velmi drahocenně promítnou do konečné ceny kola.
Cenové měřítko je tedy jednoduché. Čím nižší váha, tím vyšší cena daného kola, jenž si každá značka vykalkuluje posvém. V případě elektrických silniček se tato posedlost za co nejnižší váhou stala jakýmsi novým trendem.
Když se na trhu kolem roku 2017 objevila první elektrická silniční kola od některých výrobců, pro mnohé to byl šok, jenž mnozí považovali za výstřel do tmy.
V podstatě se pořád dokola řešila otázka, proč na závodní kolo přidávat pohon. Tím samozřejmě dojde ke zvýšení váhy a zhoršení jízdních vlastností, což jsou jasná fakta.
Proč tedy tento zvláštní krok ze strany výrobců? Odpověď je jednoduchá. Dopomoci všem jezdcům s menší fyzičkou či starším cyklistům za pomoci malého elektromotoru hlavně v kopcovitých pasážích.
To ale nemusí nutně platit jenom pro tyto jezdce, jelikož těžší závodka může skvěle sloužit k lepším fyzickým výkonům na klasické závodce. Zkrátka intenzivně posílíte váš trénink, kdy tak budete dosahovat delších výjezdů i poznáte nová zajímavá místa.
Oproti horským elektrokolům, kde se často výrobci ohánějí neskutečným dojezdem, mají elektrické silničky dojezdové vzdálenosti právem nejvyšší.
Díky vyšší rychlosti nad 25 km/h je motor povětšinou nečinný a využívání dochází jenom v kopcích. Novým trendem jsou i přídavné baterie pro ještě delší dojezd. Ne ale každý model tuto možnost nabízí.
Jelikož jde ale vše neustále dopředu a i cyklistický vývoj chvátá mílovými kroky, nedokáže si nikdo z nás pořádně představit, kde budou silniční elektrokola za 10 let.
Doba, kdy nepoznáte, zda jde o klasické kolo nebo elektrokolo, se totiž velice rychle blíží. Jedna věc je naprosto jasná. Váha bude v budoucnu ještě níž, než v případě zde uvedených nejlehčích silniček.
Tyto modely jsou osazené buď lehkou středovou jednotkou Fazua (článek zde), kterou nedávno koupilo Porsche nebo lehkou jednotkou Mahle, dříve Ebikemotion (článek zde). Specialized má své vlastní řešení.
Ta je pro změnu umístěna v zadním náboji. Tímto se dokáže krásně schovat za kazetu a kotoučovou brzdu. Pokud bádáte nad tím, která z těchto pohonných jednotek je lepší, odpověď je v osobních preferencích.
Fazua nabídne větší výkon, ale také o něco větší váhu. Ebikemotion (Mahle) je na tom s výkonem o něco hůře, ale pro změnu má menší váhu. V případě použití přídavné baterie to má vyřešené lépe Ebikemotion, který nabízí malou baterii 208 W.
S integrovanou a přídavnou baterií tak získáte kapacitu 458 W. Tato přídavná baterie se umístí do rámu do místa na láhev.
Tudíž celkově toto řešení nijak nerazí do očí. U Fazuy lze také zakoupit také externí baterii, jenom samotné řešení není vzhledově nic moc. Buď si koupíte ne moc hezký Energy Bag od Fazuy s uchycením na rám nebo Fazua prodává přímo i 20 litrový batoh pro převoz náhradní baterie.
Vzhledem k tomu, že silničáři batohy povětšinou vůbec nenosí, pomineme-li například nějaký ten CamelBak, je nejpravděpodobnější řešení právě Energy Bag.
Samozřejmě se můžete podívat po nějaké vzhledově hezčí alternativě nějaké cyklistické brašny na rám. Bohužel, my jsme nic vzhledově přijatelného na našem trhu nenašly. Můžete ale zkusit najít něco v zahraničí.
Například Restrap je jednou z nejuznávanějších tašek na bikepacking ve Velké Británii nebo můžete zkusit český Fler, kde je hromada šikovných lidí, co dokáží vyrobit takřka vše.
Z těchto osmi zde uvedených značek, je poměr pohonných jednotek rozdělen 2:5. Pouze Trek a Pinarello použilo německou jednotku Fazua a zbytek značek vsadilo na Mahle. Specialized si to jede zase po svém.
Je zatím škoda, že těchto lehkých elektro motorků existuje zatím pouze pár. Je jisté, že zmíněných 10 let bude takových jednotek nejméně 15 a budou zaručeně menší, lehčí i výkonnější.
Jasným důkazem byl například letošní Eurobike 2022, kde bylo k vidění mnoho nových pohonů, například od značek Amprio, Polini, Valeo, Sachs a několik dalších jednotek, které začínají přibývat jako houby po dešti.
Jakmile dojde ještě k vylepšení samotných baterií, kde zatím oproti motorům nedošlo k rapidnímu zmenšování a progresu, bude hmotnost ještě nižší. Třeba bude velikost baterií o stejné velikosti jako rám dnes klasického kola.
Pojďme se podívat, kam až současné „gramaření“ dospělo. Jestliže nejsou z vaší strany peníze žádný problém, šestimístné ceny těchto elektrických závodek začínají jedničkou, dvojkou či trojkou.
Klidně se ale cenovka může dostat až na hranici 400 tisíc Kč, pakliže máte spadeno na nějakou limitovanou edici či máte zájem o speciální úpravy z vaší strany, třebaže nakonfigurovat jiné komponenty.
Tuto možnost nabízí třeba Orbea, Trek a Specialized. Váhy těchto závodek jsou seřazeny postupně od těch nejtěžších až po tu nejlehčí. Článek je průběžně aktualizován.
Trek Domane+ LT
Americký Trek vstoupil do světa lehkých silničních elektrokol právě s modely LT. Vychází z neelektrické verze Domane, což je rychlá, všestranná závodka, která využívá přední i zadní IsoSpeed k odstranění nejhorších otřesů z rozbitých silnic a stezek, což snižuje vaši únavu a umožňuje vám zůstat déle v sedle.
Díky IsoSpeed se může sedlová trubka ohýbat nezávisle na horní trubce. Bohužel v důsledku toho je celkový rozsah i nastavení sedadla velmi omezený. Trek současně od tohoto systému odchází a zcela ho nahrazuje alespoň u závodních modelů pro rok 2023 novým řešením IsoFlow.
Vrcholným strojem z této série je e-Road Domane+ LT 9, jenž je má karbonový rám OCLV řady 500, stejně jako další modely z LT rodiny. Oproti většině zde uvedených modelů, vsadil Trek na středovou jednotku Fazua Evation, která poskytuje znatelně větší točivý moment než elektromotor MAHLE Ebikemotion.
Mrknout na cenu modelu Trek Domane+ LT
Další přednostní výhodou této závodky je, že díky úchytům na blatníky a držákům na světla z něj dělají ideální e-roader pro všechny, kteří se nedrží jenom asfaltového koberce, ale občas to jízdu užijí na drsnějším povrchu. Domane+ LT 9 lze vybírat z Velikostí: 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62.
Celková váha se zastavila na 14,7 kg i s baterií, což je nejtěžší model z této nabídky. Pokud jde o ovladatelnost, Domane+ LT nemůže skrýt jasnou skutečnost, že ke změně směru vyžaduje nejvýraznější sílu a celkově tento model působí velmi pomale.
Je ale třeba zdůraznit, že tento faktor vždy nejvíce ovlivňuje fakt, jak těžký jedinec na kole jede. Jestli je to muž o váze 60 kg nebo dvojnásobně těžké chlapisko.
Merida eScultura 400
Merida vstoupila do světa silničních elektrokol právě s modelem eScultura 400. Nová eSCULTURA je určena všem silničním cyklistům, kteří preferují aktivní jezdecký styl, ale zároveň hledají dopomoc v kopcových pasážích, aby udrželi tempo ve skupině nebo mohli snadněji zdolávat kopce.
Ačkoli je eSCULTURA silniční kolo, pohodlná sportovní geometrie a možnost osazení širšími plášti zajišťuje velkou flexibilitu. Neelektrický modelu Scultura má hlavový úhel 73 stupňů, vyšší hlavovou trubku, větší délku vidlice a mnohem delší rozvor. Za to u elektrická verze je to pouze 70,5 stupňů, což zapříčinilo, že je eScultura trošku více těžkopádnější ve sjezdech.
Mrknout na cenu modelu Merida eScultura 400
Rám eScultura byl ve srovnání se standardním modelem zesílen díky síle točivého momentu z motoru Mahle přenášenému do zadní částí rámu, ale to vše dobře skrývá tmavě červený lak. Bez přiložené přídavné baterie a pouze s použitím stejného nastavení baterie/motoru by Scultura vážila pouhých 10,75 kg, což jsou velice pěkné hodnoty. S motorem a baterii je váha 13,470 g.
Nutno dodat, že je rám modelu eSCULTURA z hliníkové slitiny, oproti všem zde uvedeným modelům. Karbon najdete klasicky na vidlici Mission CX CF3, která nabízí spoustu tuhosti, aby se vypořádala s velkým brzdným zatížením. Za malé peníze, tak získáte velice povedenou závodku, s velmi nízkou váhou, jenž by u některých konkurenčních značek stála dvojnásobek.
Pinarello Nytro
Italské Pinarello bylo jedno z prvních značek, která představila elektrickou silničku Nytro, a to již v roce 2017. Samozřejmě za to Pinarello sklidilo obrovskou kritiku, jak si vůbec tato věhlasná značka mohla dovolit prodávat elektrokola. Ale znáte to, voda teče a řeči se vedou.
I přes tu vlnu kritiky, se rodinka Nytro modelů za těchto 5 let slušně rozrostla. U elektrických silniček to jsou modely: Nytro Grinta Apex, Nytro Road Ultegra, Nytro Gravel Force, Nytro Roadstar 105. Nytro Roadstar 105 a Nytro Grinta Apex mají rám z hliníku, tudíž váha těchto kol o něco vyšší.
Za top modely lze však považovat Nytro Road Ultegra i Nytro Gravel Force. Obě dvě silničky mají rámy postavené na věhlasném japonském karbonu od značky Toray, jenž skvěle absorbuje veškeré vibrace ze silnice.
Mrknout na cenu modelu Pinarello Nytro Road Ultegra
Tím pádem neztrácíte vaši cenou rychlost z těchto nerovností, ale také samotná jízda nabízí spoustu zábavy, i pohodlí v sedle této silničky. Rám vychází z modelu Dogma F8, což je nejvyšší model značky Pinarello, jenž má jedenáct vítězství Tour de France.
Na výběr jsou 3 odstíny. Pohonná jednotka je v tomto případě Fazua Evation. Váha této silničky se pohybuje okolo 13 kg podle dané velikosti e-kola.
Specialized S-Works Turbo Creo SL
Americký Specialized na tomto seznamu samozřejmě nemůže chybět. Fanoušci této značky by možná očekávali, že to bude právě Specialized, který si urve jasné prvenství. Svého času tomu tak bylo, jenomže čas na nikoho nečeká, a tak je konkurence s váhou dnes jinde, než věhlasný Specialized.
Na druhou stranu je potřeba uvést, že Turbo Creo SL bylo poprvé představeno již v roce 2019. Konstruktéři Specializedu po uvedení na trh uvedli, že Turbo Creo SL bezvýhradně nabízí veškerý požitek spojený s jízdou na klasickém silničním kole plus přidanou hodnotu dodatečného výkonu navíc.
Creo SL se nabízí v pěti verzích. Dvě z nich jsou varianty gravel s širšími plášti 38 mm a dokonce i teleskopickou sedlovkou, která velmi usnadní kočírování tohoto hybridu na pěšinách a v techničtějších sjezdech. Zbývající tři modely jsou určeny vyloženě pro silniční jízdu.
Nejvyšší a samozřejmě nejdražší model nese označení S-Works Turbo Creo SL Founder’s Edition. Tento model vyniká svou cenou, tmavě modrou barvou, grafikou ve zlaté fólii a hmotností pod 12 kilogramů. Má také zlaté eloxované pevné osy, držák GPS a kladky Ceramic Speed a sedlo se zlatým akcentem.
V ceně jsou šortky a dres Founder’s Edition a dvě baterie pro prodloužení dojezdu. Této limitované edice bylo vyrobeno pouze 200 kusů, které budou pravděpodobně již všechny vyprodané. Levnější model S-Works Turbo Creo SL se svými 12 kilogramy však není o nic horší.
Největším lákadlem pořízení modelu Turbo Creo SL je famózní dojezd přes 100 kilometrů a to bez externí baterie. S přídavnou externí baterií o kapacitě 160Wh instalovanou taktéž do košíku na lahve, se dojezdová vzdálenost prodlouží o dalších 65 km.
Samozřejmě je potřeba zohlednit faktory, hmotnost jezdce, vítr či terén a jeho členitost a další faktory. Hlavní důvod, proč má Turbo Creo SL takovou dojezdovou vzdálenost, je jedinečná účinnost pohonné jednotky.
Motor byl vyladěn pro kadenci 60 až 110 otáček za minutu a v celé této škále si zachovává více než 80% energetickou účinnost. Nejvyšší účinnost má hodnotu 84 %, a to v rozmezí 80 až 90 otáček za minutu. Nejvyšší absolutní výkon je podmíněn kadenci 100 otáček za minutu.
Pohon SL váží méně než dva kilogramy, za což vděčí důmyslné konstrukci a použití odlitku z hořčíku pro pouzdro motoru. Do toho si ještě přidejte skvělé jízdní vlastnosti. S Turbo Creo SL je jízda hladká, kultivovaná, ovládání ostré a přesné, které nabuzuje opravdu skvělí pocit.
Zkrátka máte pocit, že jedete na skvělém silničním kole: na extra, extra rychlém kole, díky kterému jsou stoupání méně strmá, vzdálenosti kratší. Pohonná jednotka nevykazuje žádný znatelný odpor a i bez asistence jede svižně na rovných silnicích i sjezdech.
Na kole se skutečně jede jako s větrem o závod, a přesto sportovcům umožní jakkoli náročný trénink. Slova závěrem. Pokud patříte mezi šťastlivce, kteří si takové elektrokolo mohou dovolit, rozhodně nebudete zklamáni.
I když není z tohoto seznamu nejlehčí, pravděpodobně se jedná o nejlépe vyladěnou závodku, kde je všechno, jak má být. Až na tu vysokou cenu. Ale ta je u Specialized vždy vykoupena daní za prvotřídní zpracování, technologické inovace.
Najít nejlepší cenu modelu S-Works Turbo Creo SL
Bianchi Aria E-Road Ultegra
Bianchi je jednou z nejhistoričtějších a nejprestižnějších značek jízdních kol. S více než 130 lety silného dědictví, které začalo v Miláně v roce 1885 Edoardem Bianchi, se touto značkou ve světě cyklistiky nemůže z historického pohledu nikdo rovnat.
Bianchi nabízí širokou škálu produktů, které splňují potřeby profesionálních a každodenních jezdců, pro ty, kteří milují přírodu nebo se prostě chtějí rychle pohybovat v městském provozu.
Značka ztělesňuje to nejlepší, co může Itálie nabídnout světu cyklistiky: nejmodernější kola, charakteristický design, styl a vkus. Bianchi prostě poskytuje ideální kolo pro každý typ cyklisty a to i včetně elektrokol.
Těch má v nabídce hned několik, včetně elektrických silniček. Jenom škoda, že nemá Bianchi u nás takové zastoupení, jaké by si tato značka zasloužila. Určitě si stáhněte katalog Bianchi 2022 pro pokochání veškerých elektrokol i kol.
Model Aria E-Road je vše, co očekáváte od superlehkého závodního kola, jenom že je s motorem. Aria e-Road aero využívá systém pohonu IPD Bianchi (Inner Power Drive).
Mrknout na cenu modelu Bianchi Aria E-Road
Je to dokonalé řešení pro silničáře, kteří chtějí při jízdě na kole mít pocit, že jedou na tradičním silničním kole a při tom mají možnost využít, v případě potřeby elektrickou asistenci v pozadí.
U silničky Aria E-Road Ultegra je samozřejmostí karbonový rám i vidlice, včetně celokarbonové sedlovky s nastavitelnou, otočnou hlavou. Naštěstí je to model, který lze u nás koupit.
Bianchi od samého začátku osazuje silničky pohonnou jednotkou Ebikemotion, jenž je umístěn v zadním náboji. Bianchi Aria E-Road Ultegra DI2 je dostupný v sedmi velikostech. Hmotnost udávaná v katalogu pro velikost 55 je 11.9 kg.
Orbea Gain M10I
Historie španělské značky ORBEA sahá až do roku 1840, kdy vznikla jako rodinná zbrojařská firma. Od třicátých let dvacátého století se transformovala na firmu vyrábějící výhradně jízdní kola. Mezi současnými značkami kol vyniká vlastním vývojem rámů, montáží a lakovnou přímo ve Španělsku.
Orbea sídlí v hrdé, baskické části Španělska. Jen těžko lze ve světě hledat další místo, kde žije takové množství zapálených cyklistů, a ze které vzešlo nespočet profesionálních závodníků. Kola nevnímají pouze jako sportovní náčiní nebo dopravní prostředek, je to nástroj, díky kterému lze svět udělat lepším.
Co se týká jejich elektrických závodek, model Orbea Gain byl startovacím modelem této španělské značky. Ten existuje v mnoha verzích. Od elektrických modelů M30 IX, M30, M20 IX, M20I, M20. Avšak vrcholným i zároveň nejdražším modelem je M10I.
U tohoto modelu jsou použity sady Shimano Dura-Ace 9200 a vůbec samé špičkové komponenty. Zapletená kola OC2 Carbon 42 Tubeless Read jsou stejně jako vidlice i rám karbonové. Elektronika a motor jsou od španělské firmy Ebikemotiom.
Orbea byla vůbec první značka, která začala používat tento malý elektromotor. Dojezd lze případně prodloužit doplněním externí baterie. K dispozici je v pěti velikostech. Váha je neuvěřitelných 11,5 kg. Orbea u všech svých kol nabízí zákazníkům možnost doživotní záruky na materiálové vady u rámů a pevných vidlic.
Mrknout na cenu modelu Orbea Gain M10I
Doživotní záruka rozšiřuje krytí také proti vadám barvy, laku a koroze na všech rámech a pevných vidlicích po dobu jednoho roku od uplynutí standardní zákonné záruky (tzn. až tři roky od koupě kola).
Vyplněním formuláře doživotní záruky Orbea první majitel nabývá práva na opravu nebo výměnu zlomeného či prasklého rámu a/nebo pevné vidlice. Zákazníci kol Orbea mají unikátní možnost nechat si upravit nové jízdní kolo dle svých představ.
Projekt personalizace kol nazvaný MyO má dvě úrovně. V takzvaném velkém MyO, je možné u některých modelů měnit barevné schéma rámu a případně i komponenty se zobrazené nabídky.
V případě úpravy vzhledu, tedy personalizované volbě barev není vyžadován žádný doplatek. Pokud však zákazník požaduje změnu komponent, je již účtován rozdíl v ceně z původní sériové komponenty. Vlastní design kola si můžete vytvořit na stránce: www.orbea.com/cz-en/myo/.
Cannondale SuperSix EVO Neo 1
Cannondale SuperSix EVO Neo 1 je další skvostný stroj z tohoto seznamu nejlehčích e-silniček. Již při prvním pohledu nabydete dojmu, že tahle e-raketa bude neskutečně rychlá. SuperSix Evo Neo 1 je bleskově rychlé a obratné elektrokolo postavené na lehkém karbonu BallisTec s patentovanou konstrukci vláken.
Výsledkem je nízký odpor vzduchu, minimální hmotnost a maximální rychlost ve všech oblastech terénu. Aerodynamicky efektivní tvary rámu včetně řídítek s lištou HollowGram snižují odpor a absorbují nárazy pro vyšší rychlost a lepší pohodlí. Dvoudílný design nabízí zaměnitelnost a nastavení sklonu pro jemné doladění vaší pozice.
Mrknout na cenu silničky Cannondale SuperSix EVO Neo
Karbonové ráfky HollowGram 45 KN0T s ultra širokým profilem ráfku s nízkým odporem, s hloubkou 45 mm zaručují vysokou aerodynamickou účinnost spo. Mikroodpruženi SAVE, nízké vzpěry sedla, integrovaná sedlovka KN0T 27 skvěle pohltí nerovností z vozovky, jenž ještě zlepší pohodlí i celkové ovládání.
Tak jako u většiny silniček zde, je i tento e-bike osazen malou pohonnou jednotkou od Ebikemotion. K dispozici je možnost namontovat další baterii o váze 1,64 kg. která se umístí do košíku na láhev o kapacitě baterie 208 Wh. SuperSix EVO váží pouho pouhých 11,3 kg. Co víc si může ještě někdo přát? Snad jenom nižší cenu. Bohužel za špičkovou kvalitu, revoluční inovace, se vždy platí.
Scott Addict eRide
Pokud hledáte to nejlehčí elektrokolo v současnosti, již nemusíte hledat dále. Historie modelu eRide od Scottu se začala psát před dvěma lety. U Scottu si jednoduše usmysleli, že uvedou na trh nejlehčí silniční elektrokolo.
Jednoduše model Addict RIDE osadili o baterii 250Wh, kterou doplnil nábojový motor Mahle X35 do karbonového rámu. Nyní po dvou letech s novým modelem Ultimate pro rok 2022 snižují váhu zase o něco níže.
Hlavní podíl na to, má nový pohon Mahle X20, který je úhledněji integrovaný, upgradovaný na moderní standardy silničních disků, jenž plynule dodává výkon při šlapání pro ještě přirozenější pocit z jízdy.
Také nabízí vyšší točivý moment, zvýšený rozsah podpory a téměř nulový odpor systému, když není zapnutý motor. X20 je také lehčí než předchozí X35 jehož celková váha je pouhých 3,2 kg s baterií. Samotný náboj s menším průměrem snižuje váhu o půl kila na pouhých 1399 g.
Mrknout na cenu modelu Scott Addict eRide
Asistent pedálů X20 je také lépe přizpůsobitelný než kdy dříve. S novou mobilní aplikací Mahle ONE umožňuje jezdcům nastavit výkon každého ze 3 podpůrných režimů a navíc 4 automatické režimy řízené umělou inteligencí.
Všechna kola Scott Addict eRide dostupná ve čtyřech cenových relacích sdílejí stejný karbonový rám HMX o hmotnosti 1040 g a stejný vylepšený kompletní systém pohonu elektrokola Mahle X20 o hmotnosti 3,2 kg s vnitřní baterií 236 Wh.
Nejvyšší verze Ultimate umožňuje přidat druhou baterii s kapacitou 208 Wh a prodloužit tak dojezd. Instaluje se snadno jako láhev do košíku. Dvěma zdrojům energie se systém přizpůsobí automaticky. Pokud vás zajímá váha, tak Scott uvádí pouhých 10,5 kg.