Pohonná jednotka EP8 konečně super elektromotor od Shimana

Značku Shimano není třeba zřejmě nikomu představovat. Japonský gigant kraluje na poli cyklistiky, ale i například v rybařině od 80 let. Avšak vstupem do světa elektrokol, přesněji na pole pohonných jednotek ,to nebylo ze začátku nikterak slavné. Shimano dlouho nedokázalo vyrobit solidní pohonnou jednotku.

Elektromotory E5000, E6000, E 6100, E7000 žádnou velkou díru do světa neudělali. Postupným vylepšováním z předchozích nedostatků, se u předposledního modelu E-8000 však začalo blýskat na lepší časy.

E-8000 přinesl například konečně více výkonu, menší váhu, vycentrování klik, lepší konstrukci a hlavně se změnil i tvar, jenž krásně sladil motor s rámem.

 

e-bike s jednotkou ep8 anigif
Nejlevnější elektrokola s motorem Shimano EP8 najdete zde


Střídání stráží

Právě proto nejnovější model EP8 navazuje i vychází ze svého nejvýkonnějšího předchůdce E-8000. Přesto je nová jednotka ještě o mnohem dále oproti E-8000. Nutno dodat, že to je již přes pět let, kdy byl tento starší model vyroben. Ty čtyři roky vývoje Shimano zajisté nespalo na vavřínech a usilovně vyvíjelo nejen hardware, ale především na softwaru.


Co je nového?

1. Elektromotor je výkonnější: Shimano EP8 poskytuje točivý moment 85Nm, což je o 15 Nm více než jeho předchůdce Shimano STEPS E8000. To je 21% nárůst výkonu a stejný točivý moment jako u motoru Bosch Performance Line CX.


2. Vlastní ladění motoru: Nový EP8 má dva individuálně přizpůsobitelné profily motoru, které si můžete vybrat na trailu prostřednictvím displeje, což vám umožní rychle přepínat mezi dvěma konfiguracemi podpory.


3. Nové aplikace: Pomocí aplikace Shimano E-TUBE  si můžete nastavit jednotlivé režimy, Eco, Trail a Boost, podle vašich preferencí, což vám umožní omezit točivý moment a mnoho dalšího. V každém režimu můžete upravit charakter nástupu dopomoci, její intenzitu i maximální krouticí moment.

Toto nastavení lze uložit do dvou profilů, mezi nimiž za jízdy snadno přepínáte. Využití? Lze si vytvořit například úsporný profil pro nenáročné přesuny a druhý agresívní s maximálním výkonem pro obtížné výjezdy v terénu.

Za zmínku stojí také Limit asistence, který lze navíc snížit až na 15 km/h. To by mohlo mít smysl pro dětské eMTB.  S aplikací Shimano E-TUBE může váš smartphone fungovat jako displej a jako navigační zařízení.


4. Větší světlá výška: Shimano schválilo nový motor pro 160 mm kliky. Díky tomu získáte až o 5 mm větší světlou výšku při šlapání.


5. Menší: Oproti předchozímu modelu se objem EP8 zmenšil. Montážní rozhraní motoru však zůstalo stejné, což znamená, že zmenšená velikost má za následek hlavně větší světlou výšku.


6. Lehčí: EP8 s novým hořčíkovým pouzdrem váží 2,6 kg a je přibližně o 300 g (10 %) lehčí než hliníkový STEPS E8000.


7. Chlazení: Nový materiál těla jednotky je z slitiny magnesia. Ta dokáže lépe chladit a to spolu s novými vnitřnostmi pohonu EP8 znamená, že by se pohon při maximální zátěži měl výrazně méně zahřívat než tomu bylo doposud.

Shimano vyfrézovalo do pláště motoru také žebrování. To rovněž napomáhá rozptylu tepla při stoupající teplotě.


8. Menší odpor: Vnitřnosti nového motoru byly zcela přepracovány a jeho vnitřní odpor nad hranicí 25 km/h je nyní v podstatě zanedbatelný. Shimano uvádí, že odpor při šlapání je o 36% nižší.


9. Snížená prodleva: Zatímco prodleva v reakci motoru, když přestanete šlapat, závisí na nastavení motoru, celkově se znatelně snížila.


10. Tišší Ne tak docela. Shimano výrazně snížilo hučení motoru, a to i při maximálním výkonu. Z převodovky EP8 je však slyšet kovové cinkání. Dost v tomto záleží na jakém elektrokole a na jakém rámu je motor umístěn. V tomto se ohlasy rozcházejí.


11. Kód chyby W013. Tlak na pedály při zapínání systému vždy vedlo k chybovému kódu na starém Shimano STEPS E8000. Tento problém byl vyřešen s novým EP8. Na elektrokola, které používají tuto jednotku můžete mrknout zde.


12. Režim podpory: EP8 má vylepšený režim podpory při chůzi do kopce. Dříve byste museli seskočit z kola a zařadit několik rychlostních stupňů, abyste aktivovali režim asistence při chůzi.

S novým elektromotorem EP8 funguje režim jednoduchým stisknutím tlačítka bez ohledu na to, jaký rychlostní stupeň máte zařazený.


13. Baterie: Také kapacita baterií je větší a zároveň umožňuje rychlé nabíjení a dlouhou životnost článků. Dosud největší kapacita baterie u Shimana měla hodnotu 504 Wh. Nová baterie má kapacitu 630 Wh.

Výrobci budou mít ještě větší flexibilitu ohledně baterií, protože Shimano schvaluje použití certifikovaných baterií třetích stran. To dává výrobcům výrazně větší možnosti, protože rozměry a možnosti integrace baterie obvykle hrají rozhodující roli. 


14. Nový displej: SC-EM800 má rychlejší čip a vylepšenou konektivitu se smartphony a dalšími zařízeními třetích stran, jako je Garmin nebo Wahoo.


15. Rozjezd: I když je motor nastavený na svůj nejcitlivější režim, ovládá se mnohem snadněji než motory Bosch nebo Yamaha, aniž byste se cítili zpomalení.


Konečný verdikt:

Obecně se o novém Shimano pohonu dá říct to, že je menší, účinnější, silnější, tišší a je možné si ho lépe přizpůsobit potřebám konkrétního uživatele. Z mnoha vylepšení, jsou některé opravdu průlomové.

Pokud jde o trailový výkon, integraci a konektivitu, nový motor Shimano EP8 patří mezi nejlepší a nechává svého předchůdce daleko za sebou.

Pokud jde o konektivitu a vyladění motoru, téměř každá jiná značka by si měla vzít z EP8 příklad. Nejistá dostupnost motoru a potažmo i nových kol jsou jediné věci, které kalí jinak pozitivní celkový dojem.

recenze heureka anigifNejnovější recenze ze světa Elektrokol najdete zde

Send this to a friend