Skládacích elektrokol se na českém trhu v posledních několika měsících objevila celá řada. Vybírat můžeme z mnoha modelů různých velikostí, rozměrů i určení. Zatímco ty menší se skvěle hodí pro každodenní dojíždění do práce, větší najdou využití také při běžných vyjížďkách či výletech.
Drtivá většina takových elektrokol má skládací mechanismus umístěný uprostřed rámu a vzhledem ke své konstrukci se během jízdy velmi nepatrně vlní anebo vykazují větší či menší vůli. Kompaktní modely mají většinou malá zapletená kola a jízda na nich bývá ne zrovna dvakrát stabilní.
Rozměrově větší skládací kola zase mají často problém s tím, že se snaží zastat až příliš mnoho rolí najednou a není to vlastně ani ryba, ani rak. Vektron je odpovědí značky Tern na prudký nárůst zájmu o tuto kategorii elektrokol.
Tern vyrábí skládací kola již dlouhá léta, tentokrát však poprvé ve spolupráci se značkou Bosch a jejím středovým elektromotorem Active Line. Pozornost, kterou konstruktéři tomuto stroji věnovali, je již na první pohled dechberoucí.
Nejde přitom ani zdaleka jen o pohonnou jednotku, ale o každičký, byt’sebemenší detail. Najde Tern lék na bolístky většiny svých soupeřů? Na tuto a mnohé další otázky se na následujících několika stranách pokusíme nalézt odpověď.
Další elektroskládačky od značky Tern najdete zde
ZÁKLADNÍ FAKTA VEKTRONU
Tern Vektron vypadá jako jeden z pozoruhodných strojů z Batmanovy garáže. Tomu nahrává také fakt, že celý rám je od přední vidlice až po zadní patky vyveden v temném, matně černém provedení. Rám zaujme nápadně dlouhou zadní stavbou, která bez problémů pojme baterii i nastavitelný nosič.
Dlouhé řetězové vzpěry dodávají kolu na jistotě ve vyšších rychlostech, stabilnímu jízdnímu projevu nahrává rovněž sklon přední pevné vidlice. Celkové tuhosti napomáhají velkoryse pojaté vzpěry mezi sedlovou a horní rámovou trubku.
Jak je u skládacích kol zvykem, také zde najdeme několik zajímavých technických řešení. V prvé řadě zmiňme nastavitelný představec, který lze seřídit bez použití nářadí pouhým povolením dvou rychloupínacích páček. Snadno tak můžete upravit výšku řídítek i jejich vzdálenost vůči sedlu.
Za vším stojí patentovaná konzolová konstrukce, díky níž můžete řídítka snadno polohovat, jak jen se vám zachce. Ideální jízdní pozici si na něm tedy najde opravdu každý. Zapomenout nemůžeme ani na velmi důmyslnou teleskopickou sedlovku.
Další elektroskládačky od značky Tern najdete zde
Tu tvoří systém dvou trubek různého průměru s až neuvěřitelným rozsahem. Vnější trubka, jež zapadá přímo do rámu, má průměr 33,9 mm a po svém obvodu nese jasně čitelné značky pro přesné odečtení výšky. Vnitřní část sedlovky má průměr 27,2 mm a díky ní můžete sedlo zvednout ještě podstatně výše.
Ani zde pochopitelně nechybí rysky značící úroveň vytažení. Tuto vnitřní část můžete kdykoli vyměnit za jinou sedlovku téhož průměru, například odpruženou nebo jinou vámi preferovanou. Mechanismus skládání je velmi dobře promyšlený.
Pant je opatřen patentovaným systémem s jednou jedinou rychloupínací páčkou, která je v otevřeném i zavřeném stavu rovnoběžně s rámem a nijak nepřekáží. Mechanismus je navíc snadno servisovatelný u kteréhokoli prodejce značky s patřičným zázemím. Zatímco většina výrobců osazuje svá elektrokola plastovými pedály, Tern se rozhodl pro kovové provedení s plastovou ohrádkou.
Pedály se v tomto případě nesklápějí, ten pravý však lze díky praktické pojistce snadno a rychle sundat. Ptáte se, kam tento pedál ukrýt, abyste ho při cestování s kolem neztratili? Pod sedlem se nachází slot, kam ho jednoduše uschováte. I na takovou maličkost výrobce myslel.
ELEKTROMOTOR BOSH ACTIVE LINE A JEHO VÝKON
Co se týká pohonné jednotky, Tern vsadil na středový elektromotor Bosch Active Line navržený výhradně pro městská a treková elektrokola. K jeho přednostem patří především snadno předvídatelný jízdní projev s pozvolným nástupem výkonu.
Prudký nárůst síly, tolik typický pro výše postavenou řadu Bosch Performance Line, vás v tomto případě nepřekvapí. Součástí elektrické výbavy je dále informační displej Bosch Purion. Ten je i přes své kompaktní rozměry stále velmi dobře čitelný, snadno se používá a díky uchycení na levé části řídítek je také kdykoli po ruce.
Chybět nesmí takzvaný asistent chůze, který usnadňuje manipulaci například při chůzi do kopce s elektrokolem po boku. Pro aktivaci této funkce stačí stisknout tlačítko na spodní straně displeje a následně podržet tlačítko se symbolem plus.
Ačkoli to málokoho napadne, asistenta chůze můžete využít také ve chvíli, kdy je elektrokolo již částečně složené. To oceníte při manévrování s kolem ve stanici metra či kdekoli jinde, kde je záhodno zabrat co možná nejméně prostoru. Kolo složte v půli, řídítka však ponechte volně. Za ně stroj naklopte na zadní kolo a stiskem tlačítka aktivujte dopomoc. Jednoduché a tuze praktické, to nám můžete věřit.
TERN VEKTRON ZÁKLADNÍ VÝBAVA
Jak jsme již zmínili, zadní nosič je plně nastavitelný tak, aby brašny či jakýkoli jiný náklad na něm nepřicházel do kontaktu s patami jezdce. Na nosiči najdeme také nepatrné výstupky, jakési malé háčky, které při jízdě po nerovnostech drží brašny na svém místě.
Pro úplnost doplňme, že jeho nosnost činí celých pětadvacet kilogramů. V základní výbavě dále nechybí blatníky ani kryt řetězu, takže se při jízdě do zaméstnání nezašpiníte. Přední a zadní svítilna využívají vysoce svítivé diody. Přední světlo má dostatek výkonu na to, abyste byli nejen dobře vidět, ale abyste sami také dobře viděli.
Osvětlení zapnete dlouhým stiskem příslušného tlačítka na informačním displeji, dalším stiskem aktivujete takzvané denní, či chceteli bezpečnostní svícení. Veškerá kabeláž je vinuta po vnějších částech rámu, výjimkou je právě zadní osvětlení, jehož vedení prochází útrobami zadního nosiče.
Vektron je posazen na dvacetipalcových zapletených kolech obutých do plášťů Schwalbe Big Apple s reflexním proužkem a ochranou proti defektům. Obutí o více než dvoupalcové šíři dokáže pohltit vibrace i drobné nerovnosti na vozovce.
Jízda je tak relativně pohodlná a přilnavost plášťů vždy více než dostatečná. Nosič či košík je možné přichytit také nad přední kolo, k uchycení slouží rozhraní ukryté ve spodní části hlavové trubky. Na těchto zdánlivě nepodstatných detailech je velmi dobře vidět, že Tern má se skládacími koly opravdu velké zkušenosti a nebojí se jich patřičně využít.
Najít nejlepší cenu elektrokola Tern Vektron
PRO KOHO JE TOTO ELEKTROKOLO URČENO?
Vektron je skvělým elektrokolem pro každodenní dojíždění za prací či jinými povinnostmi. Rychlostí blesku vás doveze na nádraží či přímo do zaměstnání, kde jej snadno složíte a schováte prakticky kamkoli.
Díky velkému nosiči převezete veškeré nezbytnosti a cestou domů bez potíží obstaráte rodinný nákup. Vzhledem k výkonné pohonné jednotce a značnému jízdnímu pohodlí můžete kolo bez obav použít také na cestování. Stačí naložit brašny a vyrazit, kam jen vás napadne.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
První věcí, které si na tomto elektrokole povšimnete, je zcela nekompromisní kvalita dílenského zpracování. Jakmile se na tu krásu vynadíváte, nezbývá než nastavit výšku sedla, řádně si ji označit a samozřejmě též uzpůsobit pozici řídítek tak, jak je vám nejpohodlnější.
K tomuto účelu slouží již několikrát zmíněný nastavitelný představec. Se samotným sloupkem řízení již dále manipulovat nelze, což samo o sobě přispívá k vyšší tuhosti přední části stroje. Prvním pootočením klikami probudíte elektromotor k životu.
Kromě síly vlastních nohou máte k dispozici slušnou porci padesáti newtonmetrů točivého momentu. Dopomoc je jasně patrná, nepůsobí však nijak rušivě. Nečekejte nic než hladký a ničím nerušený zátah hnací jednotky prostý jakéhokoli trhání či škobrtání.
Řídicí jednotka nabízí čtyři jízdní režimy s označením Eco, Tour, Sport a Turbo. My jsme po většinu času využívali stupeň Tour, ve stoupáních příležitostně i vyšší stupeň Sport. Nejsilnější nastavení Turbo bychom doporučili pouze do opravdu strmých kopců, neboť již režim Sport má podle našeho názoru více než dostatek sil pro drtivou většinu běžných jízdních situací.
Do rychlostního limitu elektroskládačka akceleruje svižně, poté pochopitelně již ochota dále zrychlovat poněkud opadá. Jako jezdec zaznamenáte sotva postřehnutelný a slabý „hluk“ linoucí se z pohonné jednotky, jako nezúčastněný kolemjdoucí však už nikoli, pohon je opravdu velmi tichý.
Bosch vybavil řadu Active Line snímači kadence i točivého momentu. Senzory zkoumají tyto hodnoty tisíckrát během každé vteřiny a upravují výkon motoru tak, aby byl využit co možná nejoptimálněji. Při přeřazení dokážou dodávku výkonu přerušit zcela, aby nedošlo k poškození důležitých součástí pohonu. Vše přitom probíhá tak rychle, že si ničeho ani nevšimnete.
Najít nejlepší cenu elektrokola Tern Vektron
Stiskem tlačítka se symbolem minus můžete procházet jednotlivými obrazovkami informačního displeje. My jsme povětšinou sledovali hodnotu dojezdu, která se plynule mění podle toho, jaký jízdní režim máte aktuálně zařazený. Systém při výpočtu vychází nejen ze stavu baterie, ale ze způsobu jejího využití na posledních osmi kilometrech.
Vektron je oproti konkurentům během jízdy o poznání klidnější. Kolo je skvěle vyvážene a působí natolik solidním dojmem, že si na skládací mechanismus v jeho středu ani nevzpomenete. To je mimochodem jeden z hlavních důvodů, proč je právě tohle kolo tak moc povedené. Jízdním vlastnostem prospívá také centrální uložení motoru a baterie, díky kterému je celková hmotnost spravedlivě rozprostřena mezi přední a zadní kolo.
KONEČNÝ VERDIKT
Tern odvedl na tomto modelu kus poctivé konstruktérské práce. Vektron je jedno z nejpůsobibivějších skládacích elektrokol. na kterém jsme kdy jezdili. Nehodnotíme přitom pouze kvalitu dílenského zpracování, ale také jízdní vlastnosti v reálném provozu. Takové elektrokolo ocení především cyklisté, kteří před nízkou cenou upřednostňují kvalitu, odolnost a skvělé jízdní zážitky.
TERN VEKTRON SPECIFIKACE MODELU
Web výrobce: www.ternbicycles.com/cz
Pohonná jednotka: středový elektromotor Bosch Active Line s napětím 36 V a jmenovitým výkonem 250 W
Řídicí jednotka: integrovaná Bosch Active Line
Baterie: lithium-iontová baterie Bosch PowerPack s napětím 36 V a kapacitou 396 Wh (pro český trh se montuje baterie s kapacitou 296 Wh)
Doba nabíjení: 3,5 h
Životnost baterie: až 1000 dobíjecích cyklů
Dojezd: 50 až 100 km (v závislosti na zatížení, profilu trati a jezdeckém stylu)
Nejvyšší rychlost: 32 km/h (verze pro USA, modely na našem trhu mají dopomoc do 25 km/h)
Ovládací rozhraní: multifunkční Bosch Purion s informacemi o rychlosti, vzdálenosti, stavu baterie a zvoleném stupni asistence; oddělený dálkový ovladač pro změnu stupně asistence, aktivaci asistenta chůze a přepínání funkcí displeje
Rám: skládací rám Tern vyrobený z hliníkové slitiny řady 7005. Skládací mechanismus pracuje naprosto bezchybně a v otevřeném ani zavřeném stavu jezdci nijak nepřekáží.
Vidlice: pevná vidlice Tern Taurus vyrobená z hliníkové slitiny řady 6061
Komponentová sada: sada Shimano Deore s deseti rychlostmi a kazetou s rozsahem 11 až 34 zubů
Kotoučové brzdy: hydraulické kotoučové brzdy Shimano Deore s kotouči o průměru 160 mm vpředu i vzadu
Zapletená kola: náboje Shimano Disc, ráfky Kinetix Comp Disc
Pláště: pláště Schwalbe Big Apple (20 x 2,15″) s reflexním proužkem a ochranou proti defektům
Řídítka: Kinetix Comp
Gripy: Ergon GP10
Představec: Tern Andros
Sedlovka: Tern Telescopic
Sedlo: Tern Porter+
Hmotnost: 22,45 kg
Dostupné velikosti: univerzální
Dostupná barevná provedení: matná černá