Být na silnici dobře viděn je kvůli vysokému provozu na silnicích naprosto zásadní. Ať už sami sebe zviditelníte za pomoci reflexních prvků na vašem kole či oblečení, popřípadě barvy vaší přilby, jistě budou tyto prvky pro vaši bezpečnost velkým plusem.
Za každé vaše zviditelnění na pozemních komunikacích vám dáváme palec nahoru. Další způsob, jak pro svoji bezpečnost na silnicích udělat ještě více, je za pomoci zpětného zrcátka. Bohužel devadesát procent cyklistů o tomto malém doplňku nikdy neslyšelo, což je určitě škoda.
I když možná mnozí cyklisté mohou naříkat, že zpětná zrcátka mají své místo na autech a motocyklech, uvedeme pár základních faktů, které vás určitě přesvědčí o opaku. Pokud by to bylo na nás, zcela jistě by měla být zařazena do povinné výbavy.
Jestli jezdíte hlavně po silnici, kde je stále více houstnoucí provoz, nemůžete jednoduše stíhat sledovat vše, co se děje za vámi. Sice se můžete občas otočit, ale při každém otočení se tak vychýlíte lehce z vaší ideální stopy. Neříkáme, že je to zrovna váš případ. Někdo se neotáčí vůbec a jenom šlape.
Právě tohle vychýlení může mít za následek to, že zrovna v ten moment pojede kolem vás rychlé auto, kdy řidič nemá tušení o vašem povyjetí ke středu vozovky. Pokud nestihnete vy nebo on zareagovat pravděpodobně dojde ke srážce.
Nebo můžete udělat přesný opak, že se podíváte dozadu a vychýlíte se směrem k příkopě. V nejlepším případě zahučíte do příkopy. Na cestě, kde je ale na pravé straně sráz, nějaký strom, to již nemusí pro vás dopadnout dobře, jelikož si můžete zničit vaše kolo či elektrokolo.
V případě elektrokol se ceny následných oprav vyšplhají do tisíců korun. U elektrokol s karbonovým rámem až do desetitisíců. V nejhorších případech není oprava vůbec možná nebo se zkrátka vůbec nevyplatí.
Zkrátka co si budeme povídat s přibývajícím věkem se člověku zpomalují reflexy a už není tak pohotový a obratný jako ve dvaceti. Přitom by stačilo koupit zpětné zrcátko, které stojí většinou pár korun.
Můžete být naprosto v klidu. Správný model zpětného zrcátka vám kolo nezatíží a určitě nebude kazit celkový design. Jelikož existuje zpětných zrcátek nepřeberné množství, ideální zpětné zrcátko na kolo by mělo splňovat tyto vlastnosti.
Mrknout na ceny i modely zpětných zrcátek
Musí být lehké, nesmí zabírat místo na řidítkách, jednoduché na montáž, z odolného netříštivého plastového materiálu, mít antireflexní úpravu a nesmí oslňovat při odrazu světla.
Určitě by mělo být umístěno na levé straně řidítek, aby zabíralo dění za naší levou rukou, tedy směrem do středu vozovky. Pokud daný model umožňuje nastavení, tedy pohyblivé části na zrcátku, nesmí se nic za jízdy hýbat. A konečně by zpětné zrcátko nemělo stát majlant.
Existují však i modely, které se dají upevnit na rukavici či zápěstí. Dokonce jsou na trhu i brýle se zpětným zrcátkem. V každém případě si určitě nějaké pořiďte. Nejedná se o nic drahého, co by vám do peněženky vypálilo díru. Jestli se vám chce čekat, nejlevněji jej samozřejmě koupíte z nějakého čínského obchodu.